Musisz przygotować podane w opisie przybory: stoper. Konieczna jest także pomoc 10 osób (np. członków twojej rodziny lub kolegów i koleżanek z klasy).
Problem badawczy: Czy wysiłek fizyczny powoduje zmianę wartości tętna?
Hipoteza: Wysiłek fizyczny powoduje wzrost tętna.
Próba badawcza: osoby, które biegały.
Próba kontrolna: osoby, które nie biegały.
Doświadczenie przeprowadzamy w następujący sposób:
- poproś wszystkich dziesięciu uczestników, by zmierzyli swoje tętno. Powinni palcem wskazującym i środkowym jednej ręki ucisnąć lekko w okolicy nadgarstka, na przebiegu tętnicy promieniowej drugiej ręki (miejsce, w którym zgina się nadgarstek, po stronie kciuka). Należy liczyć, ile razy tętnica pulsuje w ciągu 30 sekund i wartość tę pomnożyć 2x, by uzyskać liczbę pulsów w ciągu 1 minuty (można także liczyć przez 15 sekund i wartość pomnożyć 4x)
- wyniki pomiarów zapisuj w tabelach, przy okazji dzieląc uczestników losowo na dwie grupy (grupę badawczą oraz grupę kontrolną)
Grupa kontrolna:
| Uczestnik: | Pomiar I | Pomiar II | Różnica w pomiarach: |
| Uczestnik 1 | |||
| Uczestnik 2 | |||
| Uczestnik 3 | |||
| Uczestnik 4 | |||
| Uczestnik 5 |
Grupa badawcza:
| Uczestnik: | Pomiar I | Pomiar II | Różnica w pomiarach: |
| Uczestnik 6 | |||
| Uczestnik 7 | |||
| Uczestnik 8 | |||
| Uczestnik 9 | |||
| Uczestnik 10 |
- uczestnicy przydzieleni do grupy kontrolnej powinni przez 5 minut odpoczywać, a uczestnicy przydzieleni do grupy badawczej powinni przez 5 minut biegać
- poproś wszystkich dziesięciu uczestników, by ponownie zmierzyli swoje tętno. Powinni palcem wskazującym i środkowym jednej ręki ucisnąć lekko w okolicy nadgarstka, na przebiegu tętnicy promieniowej drugiej ręki (miejsce, w którym zgina się nadgarstek, po stronie kciuka). Należy liczyć, ile razy tętnica pulsuje w ciągu 30 sekund i wartość tę pomnożyć 2x, by uzyskać liczbę pulsów w ciągu 60 minuty (można także liczyć przez 15 sekund i wartość pomnożyć 4x)
- wyniki II pomiaru zapisz w przygotowanych wcześniej tabelkach
Wyniki:
różnice w wartości tętna między I a II pomiarem u uczestników, będących w grupie kontrolnej, są niewielkie,
różnice w wartości tętna między I a II pomiarem u uczestników, będących w grupie badawczej, są znaczące
Grupa kontrolna (przykładowe wyniki):
| Uczestnik: | Pomiar I | Pomiar II | Różnica w pomiarach: |
| Uczestnik 1 | 61 | 60 | Pomiar I – Pomiar 2 = 1 |
| Uczestnik 2 | 68 | 63 | Pomiar I – Pomiar 2 = 5 |
| Uczestnik 3 | 80 | 77 | Pomiar I – Pomiar 2 = 3 |
| Uczestnik 4 | 65 | 62 | Pomiar I – Pomiar 2 = 3 |
| Uczestnik 5 | 72 | 71 | Pomiar I – Pomiar 2 = 1 |
Grupa badawcza (przykładowe wyniki):
| Uczestnik: | Pomiar I | Pomiar II | Różnica w pomiarach: |
| Uczestnik 6 | 62 | 73 | Pomiar I – Pomiar 2 = - 11 |11| - ponieważ wartość tętna nie może być wyrażona liczbą ujemną |
| Uczestnik 7 | 70 | 85 | Pomiar I – Pomiar 2 = -15 |15| - ponieważ wartość tętna nie może być wyrażona liczbą ujemną |
| Uczestnik 8 | 65 | 75 | Pomiar I – Pomiar 2 = -10 |10| - ponieważ wartość tętna nie może być wyrażona liczbą ujemną |
| Uczestnik 9 | 72 | 84 | Pomiar I – Pomiar 2 = -12 |12| - ponieważ wartość tętna nie może być wyrażona liczbą ujemną |
| Uczestnik 10 | 68 | 78 | Pomiar I – Pomiar 2 = -10 |10| - ponieważ wartość tętna nie może być wyrażona liczbą ujemną |
Wnioski: Wysiłek fizyczny powoduje wzrost tętna.
Hipoteza postawiona w doświadczeniu została potwierdzona.