Zapisz porównania, pojawiające się w tekście i przeanalizuj budowę fragmentu. Określ, do jakich wyobrażeń odnoszą się porównania i jaka jest ich funkcja w tej sytuacji.
„I tak jak orzeł, ptak górski najszybszy wśród uskrzydlonych, Spada i lekko dopędza z chmur gołębicę spłoszoną, Ona wymyka się, pierzcha, lecz orzeł z wrzaskiem straszliwym Z bliska uderza w drapieżnej duszy zdobyczy spragniony – Tak z zaciętością Achilles pędził, a Hektor uciekał.”
„I tak jak gwiazda wśród innych gwiazd, gdy noc letnia zapada, Gwiazda wieczorna, co wschodzi najpiękniej na ciemnych niebiosach – Tak połyskiwał grot włóczni, którą potrząsał Achilles.”.
Fragmenty te składają się ze złożonych zdań, w których początkowo dochodzi do zaznaczenia porównania, idealizacji rzeczy/stworzenia/stanu, do którego dana rzecz jest porównywana, a następnie dochodzi do porównania. Powtarzającym się schematem jest to, że za sprawą porównań idealizowany jest Achilles. Temu też służą te porównania, dzięki czemu czytelnik od początku zauważa, w jaką stronę kroczy tekst, a także kto stoi na wygranej pozycji w bitwie. W owych fragmentach występują także epitety, autor tekstu usilnie zaznaczał piękno orła/gołębicy czy gwiazd, dzięki czemu podkreślał także wszechobecne piękno Achillesa.
Porównanie – wskazywanie danych właściwości za pomocą zestawiania ze sobą dwóch zjawisk.