A. Zapowiadasz szkolne przedstawienie dla uczniów młodszych klas.
– Koleżanki i koledzy!
– Drodzy uczniowie!
– Kochani!
B. Zaczynasz list do autora Twojej ulubionej książki.
– Szanowny Panie…
– Wielmożny Panie…
– Wspaniały i uwielbiany Panie…
C. Zaczynasz rozmowę telefoniczną z młodszym rodzeństwem.
– Cześć, Karol!
– Jak się masz, Lolek?
– Witaj, brachu!
D. W sklepie prosisz o nową płytę swojego ulubionego wykonawcy.
– Czy dostanę u Państwa płytę…?
– Czy jest płyta…?
– Poproszę płytę…
E. Zabierasz głos w dyskusji klasowej. Nie zgadzasz się z przedmówcą.
– Mam inne zdanie na ten temat
– Nie zgadzam się z moim przedmówcą
F. Oprowadzasz gości po szkolnej galerii rzeźby.
– Witam Państwa! Zapraszam do obejrzenia naszej galerii rzeźby
– Dzień dobry! Dziś mam zaszczyt oprowadzić Państwa.
Twoje propozycje mogą wyglądać inaczej. Pamiętaj jednak o szacunku do swoich odbiorców.