Niestety nie możemy pomóc Ci w rozwiązaniu tego zadania. Mamy nadzieję, że dasz sobie radę. Postaraj się podążać za treścią polecenia. Podpowiedzi znajdziesz także w wyjaśnieniu napisanym przez Eksperta do spraw języka polskiego.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Moje czytanie utworów romantycznych | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– polskie utwory romantyczne to głównie dramaty narodowe – „Dziady cz. III”, „Kordian”, „Nie–Boska komedia”– uniwersalność utworu – to nieśmiertelność, ponadczasowość dzieła, która polega na takim pokazaniuproblemów człowieka, że są aktualne po latach | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | Monolog Konrada – „daj mi rząd dusz”Kordian – „Jam jest posąg człowieka, na posągu świata”Hrabia Henryk – ” co ujrzysz jest twoim – brzegi miasta i ludzie tobie przynależą” | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstęp – literatura romantyczna dotyczyła głównie walki o niepodległośćAkapit. 2. – argument 1 – Mickiewicz – Dziady cz. III – wybitny bohater romantyczny – Konrad – czuje się równy BoguAkapit 3. – argument 2 – Kordian Słowackiego – bohater, który chce zapracować na pozycję przywódcy narodu – chce zabić cara.Akapit 4. – argument 3 – hrabia Henryk Z. Krasińskiego – dzięki poezji czuje się wyjątkowy, ale ponosi klęskę.Akapit 5. – zakończenie – romantyczne dramaty narodowe –jako rozliczenie z trudną historią Polski. | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | poza tym – ponadto – tymczasem – przede wszystkim – natomiast – choć – chociaż – mimo to – mimo tego – mimo że – ponieważ – dlatego – bo – gdyż – o czym świadczy – zatem – głównie – w dodatku – w gruncie rzeczyZacznę od...; Rozpocznę swoje rozważania od najsilniejszego argumentu...; Kolejnym argumentem, który przemawia na korzyść...; Nie sposób pominąć jeszcze jednego argumentu...; Z jednej strony..., lecz z drugiej...; Na potwierdzenie tej tezy mogę podać następujące dowody...;– powołam się na słowa "..." – świadczą o tym słowa "..." – oto co na ten temat mówi"..."–W świetle przetoczonych argumentów... –Z tego, co napisałam/em wynika, że... | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |