Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia!
WSTĘP
(akapit 1.)
– kim jest kusiciel?
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.)
– kto pierwszy dał się skusić?
(akapit 3.)
– pokusy XXI wieku
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
1. wstęp: definicja kusiciela «), czy wXXI wieku są jacyś kusiciele?
2. rozwinięcie:
– już od zarania dziejów człowiek był wystawiony na pokusy. Zawsze były jakieś zakazy do złamania. Pierwsza dała się skusić Ewa w raju.
– pokusy w XXI w. : złodziej czasu i zabijacze nudy, którzy zabierają w zamian za to czas, energię i zdrowie – Technologia –Internet coraz więcej ludzi się w nim pogrąża – social media, gry.
Niezdrowe jedzenie – łatwo dostępne, stosunkowo niska cena i obietnica obfitości
Narkotyki, leki – obietnica lepszej rzeczywistości
Hazard – obietnica wygranej i wielkich emocji
3. podsumowanie – Na człowieka czeka mnóstwo pokus. Generalnie wszystkie one oferują lepsze życie, lepsze samopoczucie, spokój. Ale czy warto? Za cenę zdrowa, relacji społecznych, rodziny?
Wyjaśnienie:Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Są takie osoby, zjawiska, przedmioty, które możemy dziś nazwać kusicielami XXI wieku. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z teząKim jest kusiciel?ten, kto kusi, zachęca do czegoś» (Słownik Języka Polskiego PWN) | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | pokusy XXI w.:– złodziej czasu i „zabijacze” nudy, którzy zabierają w zamian za to czas, energię i zdrowie – Technologia – Internet coraz więcej ludzi się w nim pogrąża – social media, gry– niezdrowe jedzenie – łatwo dostępne, stosunkowo niska cena i obietnica obfitości– używki – obietnica lepszej rzeczywistości– hazard – obietnica wygranej i wielkich emocji | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | poza tym – ponadto – tymczasem – przede wszystkim – natomiast – choć – chociaż – mimo to – mimo tego – mimo że – ponieważ – dlatego – bo – gdyż – o czym świadczy – zatem – głównie – w dodatku – w gruncie rzeczyZacznę od...; Rozpocznę swoje rozważania od najsilniejszego argumentu...; Kolejnym argumentem, który przemawia na korzyść...; Nie sposób pominąć jeszcze jednego argumentu...; Z jednej strony..., lecz z drugiej...; Na potwierdzenie tej tezy mogę podać następujące dowody...;– powołam się na słowa "..." – świadczą o tym słowa "..." – oto co na ten temat mówi"..."–W świetle przetoczonych argumentów... –Z tego, co napisałam/em wynika, że... | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |