Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia!
WSTĘP
(akapit 1.) – kim jest bohater romantyczny
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Konrad Wallenrod – dlaczego porzucił żonę?
(akapit 3.) – jakie rozczarowanie go spotkało?
(akapit 4.) – za co się mści?
(akapit 5.) – dlaczego ma spłacić dług rodzinie?
ZAKOŃCZENIE
(akapit 6.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
Zakończenie – Bohaterowie romantyczni są jak XVI–wieczny bohater – Don Kichot z Manchy. Wszyscy są odważni i bezkompromisowi, wierni ideałom, ale ich walka graniczy z szaleństwem. Nie liczą się z rodziną i otoczeniem, nie przejmują się kosztami które trzeba ponieść.
Wyjaśnienie:Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | bohater romantyczny to bohater literacki.– młody duchem, wieszcz, przywódca narodu, którym targają silne emocje. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Dlaczego jest samotny?–kocha bez wzajemności–poświecił się dla dobra ojczyzny–jest bezkompromisowy | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | – Konrad Wallenrod A Mickiewicza– Kordian J. Słowackiego– Giaur Byrona– Ferenc Kazinczy z opowiadania S. Maraia | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | poza tym – ponadto – tymczasem – przede wszystkim – natomiast – choć – chociaż – mimo to – mimo tego – mimo że – ponieważ – dlatego – bo – gdyż – o czym świadczy – zatem – głównie – w dodatku – w gruncie rzeczyZacznę od...; Rozpocznę swoje rozważania od najsilniejszego argumentu...; Kolejnym argumentem, który przemawia na korzyść...; Nie sposób pominąć jeszcze jednego argumentu...; Z jednej strony..., lecz z drugiej...; Na potwierdzenie tej tezy mogę podać następujące dowody...;– powołam się na słowa "..." – świadczą o tym słowa "..." – oto co na ten temat mówi"..."–W świetle przetoczonych argumentów... –Z tego, co napisałam/em wynika, że... | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |