Okręty podwodne mają zbiorniki balastowe, które w dużej mierze służą do regulacji głębokości okrętu. Aby okręt mógł się zanurzyć, napełnia się je wodą, wtedy zmniejsza się wyporność statku, zwiększa się jego ciężar i statek się zanurza. Aby statek mógł wypłynąć na powierzchnię, woda ze zbiorników jest usuwana, pompowane jest do nich sprężone powietrze i zwiększa się wyporność statku.
Aby okręt podwodny mógł zwiększać lub zmniejszać swoje zanurzenie, potrzebna jest narzędzie, które będzie zmieniać wyporność okrętu. Do tego służą zbiorniki balastowe, które napełnia się wodą (aby okręt się zanurzył) lub woda jest z nich usuwana (aby okręt wypłynął na powierzchnię). Kiedy woda jest pompowana do tych zbiorników, zwiększa się ciężar okrętu, zmniejsza się jego wyporność, co powoduje, że zwiększa się jego zanurzenie. Kiedy przy wynurzaniu woda jest wypuszczana z tych zbiorników i wpompowywane jest do nich powietrze, zmniejsza się ciężar okrętu, zwiększa się jego wyporność, co powoduje, że statek zmniejsza swoje zanurzenie.