Tego chce chłopiec:
Co musi? Każą pić gorące mleko – chłopiec musi wypić mleko, którego nie znosi.
Co przeżywa? Chłopca mdli na widok mleka. / W gardle więźnie spazm wściekłości: – jest zły, ponieważ nie chce tego robić, robi mu się niedobrze na sam widok mleka. Chciałby teraz już bawić się z kolegami na dworze.
Tego chcą rodzice:
Co każą? Każą pić gorące mleko – rodzice chcą, żeby chłopiec wypił mleko.
Jakie rozwiązanie wybiera bohater wiersza? Ustalcie to na podstawie ostatniej zwrotki, co bohater zrobił z mlekiem, co wybrał? W parujące, z kożuchami, / Dmucha wódź ich zrozpaczony – chłopiec mimo wszystko stara się wykonać nakaz rodziców i wypić mleko, mimo że bardzo tego nie chce.
Na czym polega konflikt? Chłopiec chce iść się bawić z kolegami, a rodzice nie chcą mu na to pozwolić, bo musi najpierw wypić mleko.
Przeczytaj uważnie cały wiersz i wyszukując fragmenty, które odpowiadają na pytania z mapy myśli. Opisz treść cytatu własnymi słowami, wyjaśniając, o co w nim chodzi.
Mapa myśli to rodzaj notatki, który oprócz słów wykorzystuje też kolory, symbole i ułożenie na kartce. Wpisywane do niej rzeczy łączą się ze sobą na zasadzie skojarzeń, warto połączyć je także za pomocą strzałek.