Napisz, w jakich sytuacjach ton głosu decyduje o skuteczności wpływania na odbiorcę. Uargumentuj swoje stanowisko.
Tonacja głosu wpływa na odbiorców praktycznie w każdej sytuacji. To, jakiego tonu użyjemy w komunikacie, dostarcza dodatkowych informacji na temat komunikatu, ale także na temat nadawcy, jego intencji, stosunku do naszej osoby itd. Jeśli krzykniemy na kogoś, to poza treścią komunikatu, np. rozkazu, to możemy się domyślać, że nadawca może być zły na nas, lub na coś/kogoś innego, że jest zniecierpliwiony itp. Ponadto odpowiedni ton głosu może sprawić, że dana rzecz zostanie wykonana, że nasz komunikat jest skuteczny. Jeśli będziemy kogoś prosić o przysługę, ale prośbę wyrazimy w sposób agresywny, ton będzie stanowczy, to możliwe, że ktoś nas nie posłucha, a nawet się obrazi. Ton głosu powinien być adekwatny do rodzaju komunikatu, jaki wypowiadamy. Tonacja głosu jest werbalną wskazówką, dzięki której możemy uzyskać większy wgląd w intencję nadawcy.
Dobry argument to taki, który jest uzasadniony. Przy tworzeniu argumentów warto stosować następujący schemat: „Ja uważam, że (moje zdanie), ponieważ (miejsce na uzasadnienie)”.
Ćwiczenie 5.
112Ćwiczenie 2.
114Ćwiczenie 3.
120Ćwiczenie 7.
121Ćwiczenie 8.
121Ćwiczenie 9.
121Ćwiczenie 11.
127Ćwiczenie 1.
134Ćwiczenie 4.
135Ćwiczenie 7.
136Ćwiczenie 12.
136Ćwiczenie 3.
144Ćwiczenie 5.
144Ćwiczenie 3.
148Ćwiczenie 8.
148Ćwiczenie 2.
150Ćwiczenie 5.
150Ćwiczenie 2.
158Ćwiczenie 3.
158