Skoncentruj się na wybranych dziełach i wskaż na nich plany malarskie. Następnie opisz uwydatnione na nich elementy oraz przedstaw środki, za których pomocą malarz osiągnął ten efekt.
Przykładowe rozwiązanie:
Obraz, który zdecydowałem się krótko opisać to dzieło pt. „Babie lato” Chełmońskiego. Na pierwszym planie widzimy leżącą na ziemi kobietę. Jest ona ubrana na biało, na głowie ma założoną żółtą chustę, a w dłoni trzyma pajęczynę, natomiast w drugiej dłoni widzimy batog. Na drugim planie widzimy czarnego psa, który siedzi i przygląda się pasącym się w oddali krową. Czworonóg pilnuje bydła, a w tym czasie jego właścicielka odpoczywa. Na obrazie uwydatniona została pajęczyna, która reprezentuje, że właśnie nastąpiło babie lato, czyli okres drugiej połowy września, w trakcie którego można napotkać wolno latające pajęczyny. Kobieta wydaje się zafascynowana kawałkiem pajęczej nici, obraca pajęczynę w dłoni. Czynność ta zdaje się relaksacyjna dla postaci – odpoczywa w taki sposób, wie, że może sobie na to pozwolić, bo pies czuwa na straży.
pierwszy plan – najważniejsze wydarzenia przedstawione w centrum obrazu, znajdujące się najbliżej oglądającego.
drugi plan – znajduje się za pierwszym planem, stanowi dla niego tło, dostarcza dodatkowych informacji, które umożliwiają zinterpretowanie kontekstu dzieła.
Ćwiczenie 5.
112Ćwiczenie 2.
114Ćwiczenie 3.
120Ćwiczenie 7.
121Ćwiczenie 8.
121Ćwiczenie 9.
121Ćwiczenie 11.
127Ćwiczenie 1.
134Ćwiczenie 4.
135Ćwiczenie 7.
136Ćwiczenie 12.
136Ćwiczenie 3.
144Ćwiczenie 5.
144Ćwiczenie 3.
148Ćwiczenie 8.
148Ćwiczenie 2.
150Ćwiczenie 5.
150Ćwiczenie 2.
158Ćwiczenie 3.
158