Podzielcie się na grupy i opracujcie słownik żargonu młodzieży sprzed stu lat. Następnie dopiszcie dzisiejsze odpowiedniki poszczególnych haseł i porównajcie wyniki swojej pracy międzygrupowo.
Przykładowe rozwiązanie:
Żargon młodzieży sprzed lat | Żargon dzisiejszej młodzieży |
humanoria – nauki humanistycznesztubacki – niedojrzałyskonstatować – zauważyć, ustalić faktnabliżał – zbliżałpikieta – uczniowie stojoący na czatachsołdat – z pogardą o rosyjskim żołnierzurozumiejetsia – rozumie się | kumpel – znajomy, kolega kozacki – ekscytujący, ciekawy, fajnyz bani – z głowy, głowątyp/typiara – mężczyzna/kobieta zabujać się – zakochać sięcrashuje – być kimś zauroczonymhajs – pieniądze dać kosza – nie chcieć z kimś być w związku, porzucić go |
Przeanalizujcie dokładnie tekst Wańkowicza, a także teksty z poprzednich tematów lekcyjnych i wypiszcie z nich słowa, które są niezrozumiałe, a były używane przez młodzież z tamtego okresu historycznego. Następnie zapiszcie słowa, których są charakterystyczne dla waszego języka, którego używacie w rozmowie z rówieśnikami.
Ćwiczenie 5.
112Ćwiczenie 2.
114Ćwiczenie 3.
120Ćwiczenie 7.
121Ćwiczenie 8.
121Ćwiczenie 9.
121Ćwiczenie 11.
127Ćwiczenie 1.
134Ćwiczenie 4.
135Ćwiczenie 7.
136Ćwiczenie 12.
136Ćwiczenie 3.
144Ćwiczenie 5.
144Ćwiczenie 3.
148Ćwiczenie 8.
148Ćwiczenie 2.
150Ćwiczenie 5.
150Ćwiczenie 2.
158Ćwiczenie 3.
158