W tym zadaniu musisz napisać wypowiedź argumentacyjną, w której rozważysz, co jest ważniejsze – stać przy przyjacielu czy przy prawdzie. W swojej pracy musisz wymienić trzy argumenty, cała praca powinna zaś zawierać hipotezę.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia!
WSTĘP
(akapit 1.) – wstęp zakończony hipotezą (np. Należy stać przy prawdzie, ale niektóre sytuacje wymagają przez nas wybrania przyjaciela).
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Odprawa posłów greckich, Kochanowski; wybór prawdy, by ocalić kraj, by zachować się w zgodzie z sumieniem
(akapit 3.) – Król Edyp, Sofokles; wybór prawdy nawet za cenę ściągnięcia na siebie kary
(akapit 4.) – Pan Tadeusz, Mickiewicz; wybór przyjaciela, by oszczędzić go przed tragicznym losem – wybór przyjaciela jako dowód zaufania
ZAKOŃCZENIE (akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami. W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Hipoteza: Należy stać przy prawdzie, ale niektóre sytuacje wymagają przez nas wybrania przyjacielaStanowisko: Tak | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
| Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z hipotezą– wybór prawdy, by ocalić kraj, by zachować się w zgodzie z sumieniem (Kochanowski)– wybór prawdy nawet za cenę ściągnięcia na siebie kary (Król Edyp)– kontrargument: czasem dla przyjaciela należy skłamać, by ocalić mu życie i w imię wyższych celów (Pan Tadeusz) | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
| Poprawność rzeczowa | - Kochanowski (renesans, poeta, dramat renesansowy),- Sofokles (dramat antyczny, fatum, wybór tragiczny),- Mickiewicz (romantyzm, epopeja, zabór rosyjski, ostatnia ostoja polskości) | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
| Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
| Spójność lokalna | Z kolei autor X rozumie lojalność jako...; Podobnie uczciwość pojmuje X; Zupełnie inaczej lojalność interpretowana jest w utworze... | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||