W tym zadaniu musisz napisać pracę, w której odniesiesz się do myśli Rabelais’go: „Lepiej śmiechem jest pisać niż łzami”. W pracy musisz nawiązać do wybranych tekstów literackich i kultury.
Niestety nie możemy pomóc Ci w rozwiązaniu tego zadania. Zależy nam, abyś samodzielnie pisała/pisał formy wypowiedzi. Dzięki takiej postawie łatwiej będzie Ci w czasie egzaminu. Mamy nadzieję, że dasz sobie radę. Postaraj się podążać za treścią polecenia. Podpowiedzi znajdziesz także w wyjaśnieniu napisanym przez Eksperta do spraw języka polskiego.
WSTĘP
(akapit 1.) – Wstęp zakończony tezą („Lepiej śmiechem jest pisać niż łzami”); można nawiązać do tego, że śmiech jest istotny dla życia i jest pozytywną wartością.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Skąpiec, Molier; komedia jako sposób przekazywania prawd (ciężko trudnych) o życiu; za pomocą śmiechu łatwiej przekazać te treści/problemy odbiorcy.
(akapit 3.) – Kandyd, Wolter; komedia jako sposób obśmiania określonej rzeczywistości, wytknięcie negatywnych zdarzeń.
(akapit 4.) – Don Kichot, Cervantes; komedia jako atrakcyjny sposób przekazania poważnej historii.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.) – Powtórz swoją tezę innymi słowami. W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: „Lepiej śmiechem jest pisać niż łzami”Stanowisko: Tak/Nie. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
| Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– lepiej pisać “śmiechem”, ponieważ łatwiej dotrzeć w ten sposób z przekazem/nauką do czytelnika (“Skąpiec”);– pisanie “śmiechem” jest sposobem na wyśmianie jakichś zachowań (“Kandyd”)– pisanie “śmiechem” pomaga uatrakcyjnić tekst, którego historia sama w sobie jest tragiczna (“Don Kichot”) | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
| Poprawność rzeczowa | – Skąpiec (Molier, oświecenie, komedia, tekst teatralny, skąpstwo, chciwość, tytułowy bohater – Harpagon, analiza społeczeństwa),– Kandyd (Wolter, powiastka filozoficzna, oświecenie),– Don Kichot (Cervantes, barok, powieść, ukazanie rzeczywistości w krzywym zwierciadle z perspektywy tytułowego bohatera; donkiszoteria) | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
| Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
| Spójność lokalna | Z kolei...;Natomiast pisarz X sięga po...;Zupełnie inaczej funkcję komizmu postrzega... | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||