W tym zadaniu musisz napisać rozprawkę, w której rozważysz temat: Treny VI, VII i VIII jako liryki życia codziennego – utwory dokumentujące szczęśliwe życie Orszulki, śmierć córki i sposób, w jaki osoba mówiąca w tekście się z nią żegna.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia!
WSTĘP
(akapit 1.) – wstęp (czym są Treny Kochanowskiego itp.) zakończony tezą (np. Treny VI, VII i VIII to przykład liryków życia codziennego)
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Tren VI, Jan Kochanowski
(akapit 3.) – Tren VII, Jan Kochanowski
(akapit 4.) – Tren VIII, Jan Kochanowski
ZAKOŃCZENIE (akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami. W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Treny Kochanowskiego są przykładem liryk życia codziennegoStanowisko: Tak | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
| Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą- Orszulka była niesamowicie uzdolniona, była szczęśliwym dzieckiem (Tren VI),- Ojciec rozpaczał po śmierci córki, przeżywał żałobę (Tren VII),- Za życia Orszulki dom był wesoły i pełny, po jej śmierci nastąpiła pustka (Tren VIII) | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
| Poprawność rzeczowa | Kochanowski (stoicyzm, śmierć Orszulki, treny, wzory antyczne, renesans, poeta) | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
| Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
| Spójność lokalna | Z kolei w Trenie...; Obraz szczęśliwego życia Orszulki inaczej jest przedstawiany w...Zupełnie inaczej...Natomiast w Trenie widoczny jest...; | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||