W tym zadaniu musisz napisać rozprawkę, w której rozważysz problem czy człowiek jest „istotą naprawdę godną podziwu”. Odwołaj się w niej do tekstu Pico della Mirandoli i innych tekstów kultury.
Niestety nie możemy pomóc Ci w rozwiązaniu tego zadania. Mamy nadzieję, że dasz sobie radę. Postaraj się podążać za treścią polecenia. Podpowiedzi znajdziesz także w wyjaśnieniu napisanym przez Eksperta do spraw języka polskiego.
WSTĘP
(akapit 1.) – miejsce na tezę i wstęp; we wstępie nawiązujesz do tematu (np. Człowiek jest niezwykłą istotą, dużo podróżuje, tworzy etc.) tezą jest Twoja opinia/opinia, którą będziesz argumentować; Tezą może być np. Człowiek jest „istotą naprawdę godną podziwu”.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – O godności człowieka, della Mirandola; człowiek jako istota stworzona przez Boga, potrafi doceniać piękno; człowiek jako postać kreująca samą siebie – człowiek kreator siebie
(akapit 3.) – Przesłanie pana Cogito, Zbigniew Herbert; człowiek jako istota myśląca, istota człowieczeństwa (odwaga, godność, pokora, wierność zasadom moralnym)
(akapit 4.) – Dżuma, Albert Camus; człowiek jako istota nigdy się nie poddająca, szukająca dobra; człowiek poświęcający się dla innych, walczący mimo przeciwieństw losu
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami. W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Człowiek jest „istotą naprawdę godną podziwu”Stanowisko: Zgadzam się z tą tezą/Nie zgadzam się z tą tezą | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
| Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z teząCzłowiek jest istotą godną podziwu:- Jest stworzycielem świata (Mirandolla)- Kieruje się kodeksem moralnym (Herbert) niezależnie od sytuacji- W sytuacji zagrożenia bierze pod uwagę dobro innych, poświęca się dla nich (Camus) | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
| Poprawność rzeczowa | - della Mirandola (renesans, filozof, myśliciel, jeden z najważniejszych twórców)- Zbigniew Herbert (współczesność, XX wiek, poeta, krytyk)- Pan Cogito – seria wierszy, którą łączy postać Cogito komentującego rzeczywistość- Albert Camus (egzystencjalizm, filozof, współczesność – XX wiek) | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
| Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
| Spójność lokalna | Innym przykładem człowieka, który...;Podobnie człowieka pojmuje X;Zupełnie inny obraz człowieka widoczny jest; | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||