W tym zadaniu musisz napisać rozprawkę na temat obrazu kobiety w poezji renesansowej. W rozprawce musisz rozważyć, czy ten obraz jest bliskim, czy daleki współczesnym odbiorcom. W swojej pracy musisz odwołać się do wybranych utworów.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia!
WSTĘP
(akapit 1.) – wstęp zakończony tezą (np. Obraz kobiety w renesansie jest bliski współczesnemu odbiorcy)
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Sonet 85, Francesco Petrarka;
(akapit 3.) – [Srogie łańcuchy na swym sercu czuję...] Jan Kochanowski,
(akapit 4.) – Romeo i Julia, William Szekspir
ZAKOŃCZENIE (akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami. W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Obraz kobiety w renesansie jest bliski współczesnemu odbiorcyStanowisko: Tak | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
| Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą- Kobiety przeżywają te same problemy, co współcześnie, mierzą z podobnymi przeciwnościami (Szekspir),- Kobiety są piękne dzięki swojej duszy, kanon piękna nie jest tu istotny (Kochanowski),- Kobieta idealna jest wybranką mężczyzny, jest przez niego podziwiana (Petrarka) | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
| Poprawność rzeczowa | - William Szekspir (dramat elżbietański, renesans, przeznaczony do wystawiania na scenie),- Petrarka (sonet, Włochy, renesans),- Kochanowski (pieśń, renesans, Polska, wzorowanie się na Petrarce) | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
| Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
| Spójność lokalna | Z kolei autor X przedstawia.; Podobnie kobietę pojmuje X; Zupełnie inny obraz kobiety widoczny jest w.…; | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||