W tym zadaniu musisz napisać szkic interpretacyjny dotyczący aspektu egzystencjonalnego jednego z omawianych utworów ([„Chcemy sobie być radzi...”] Jana Kochanowskiego lub Przedśpiewu Leopolda Staffa). Musisz postawić tezę interpretacyjną, przeanalizować i zinterpretować tekst.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia!
WSTĘP
(akapit 1.) – wstęp zakończony tezą interpretacyjną (np. pieśń Kochanowskiego jest przykładem utworu egzystencjonalnego)
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – nawiązanie do epikureizmu, omówienie, przytoczenie przykładów
(akapit 3.) – nawiązanie do stoicyzmu, omówienie, przytoczenie przykładów
(akapit 4.) – inne wyrazy egzystencjalizmu w pieśni Kochanowskiego (np. Antropocentryzm)
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami. W skrócie odwołaj się do motywów, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
INTERPRETACJA UTWORU POETYCKIEGO
POZIOM PODSTAWOWY
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Koncepcja interpretacyjna | Teza interpretacyjna:Pieśń Kochanowskiego jest przykładem utworu egzystencjalnego. | 9 – koncepcja niesprzeczna z utworem, spójna i obejmująca sensy niedosłowne6 – koncepcja niesprzeczna z utworem, ale niespójna i/lub w większości obejmująca znaczenia dosłowne3 – koncepcja częściowo sprzeczna z utworem,0 – brak koncepcji lub koncepcja całkowicie sprzeczna z utworem, |
| Uzasadnienie tezy interpretacyjnej | – człowiek zależny jest od Fortuny, jego los jest zmienny,– epikureizm (podejście carpe diem, szczęście jest ulotne)– stoicyzm (umiar, cnota w życiu człowieka) Twoje argumenty muszą być powiązane z tekstem poetyckim, muszą wynikać z analizy formy lub/i treści tekstu. | 15 – uzasadnienie trafne i pogłębione10 – uzasadnienie trafne, ale niepogłębione5 – uzasadnienie częściowo trafne0 – brak trafnych argumentów uzasadniających tezę |
| Poprawność rzeczowa | - regularna budowa.- dziesięć czterowersowych zwrotek (dwa pierwsze wersy każdej zwrotki są siedmiosylabowe, zaś dwa kolejne trzynastosylabowe)- Rymy aabb | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
| Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
| Spójność lokalna | Warto także zwrócić uwagę...; Podobnie...; Z kolei...; Natomiast w X można zauważyć... | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||