WSTĘP
(akapit 1.)
Czy uważasz, że skoro można uciec od sprawiedliwości, to czy można uciec od samego siebie?
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.)
Przykład z literatury obcej.
(akapit 3.)
Przykład z literatury polskiej.
(akapit 4.)
Przykład z dzieła filmowego.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałeś.
Na zakończenie możesz nawiązać do doświadczeń bohaterów z innych książek lub własnych przeżyć.
ROZPRAWKAZasady oceniania (na podstawie wytycznych egzaminacyjnych) | |
Realizacja tematu wypowiedzi | Forma wypowiedzi: rozprawka.Elementy do uwzględnienia: Przynajmniej jeden tekst z literatury polskiej, jeden z literatury obcej oraz jedno dzieło filmoweProblem do rozważenia: Czy skoro można uciec od sprawiedliwości, to czy da się też uciec od samego siebie? |
Elementy retoryczne | Twoje argumenty powinny odwoływać się do faktów, logiki i emocji.Zilustruj je konkretnymi przykładami:Tekst z literatury obcej: Zbrodnia i kara – Raskolnikow długo ucieka od oficjalnej kary za swoją zbrodnię, ale nie jest w stanie oderwać się od wyrzutów sumienia i nachodzących go ciągle wątpliwości co do tego, co powinien uczynićTekst z literatury polskiej: Balladyna – od momentu popełnienia zbrodni unikała odkrycia prawdy i przyjęcia winy (symbolizowanej przez krwawą plamę na czole), jednak do końca prześladowały ją wyrzuty sumienia i ostatecznie sama sobie wymierzyła karęDzieło filmowe: Utalentowany Pan Ripley (adaptacja powieści o tym samym tytule) – tytułowy bohater świetnie fałszuje dokumenty, udaje inne osoby i ucieka przed wymiarem sprawiedliwości, który ściga go za morderstwo. Jednak, mimo że jest w stanie żyć fałszywym życiem, jego złe zdanie o samym sobie zawsze do niego wraca, dlatego tak naprawdę nigdy nie potrafi być sobą |
Kompetencje literackie i kulturowe | Wybrane przez Ciebie informacje z tekstów kultury muszą bezpośrednio odnosić się do Twojej tezy i wspierać Twoje zdanie. |
Kompozycja tekstu | Twoja rozprawka powinna zawierać minimum 5 akapity, każdy z nich musi być graficznie wyodrębniony. |
Styl | oficjalny |
Pamiętaj, że Nauczyciel, sprawdzając Twoją pracę, zwróci także uwagę na: język wypowiedzi, ortografię oraz interpunkcję. |