Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Rozwiń problem na podstawie znanych ci problemów społecznych.Pamiętaj o tezie lub hipotezie do swojej rozprawki oraz określ swoje stanowisko.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Przedstaw swój pierwszy argument. Uzasadnij, w jaki sposób udowadnia on twoją tezę.
(akapit 3.) – Przedstaw swój drugi argument. Jaki znasz przykład udanej lub nieudanej asymilacji?
(akapit 4.) – Podaj swój trzeci argument lub kontrargument. Odwołaj się do swoich uczuć związanych z przedstawioną sytuacją w literaturze.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Asymilacja nie jest etycznym sposobem rozwiązywania problemów mniejszości narodowych.Stanowisko: Uważam, że asymilacja nie rozwiązuje problemów mniejszości narodowych w etyczny sposób. Hipoteza: Rozważę, czy asymilacja jest etyczna wobec mniejszości narodowych.Stanowisko: Asymilacja może rozwiązywać problemy, jednak jej aspekt etyczny został we współczesnym świecie podważony. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu;3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu;0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska. |
| Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– silny antysemityzm (Krasiński, Nie–Boska komedia: Przechrzci w obozie rewolucjonistów);– przykład nieudanej asymilacji (Prus, Lalka: Henryk Szlangbaum);– przymusowa asymilacja jako utrata własnej kultury i korzeni (Sienkiewicz, Sachem: Wódz).Rozprawka z hipotezą– przywiązanie ludzi z mniejszości narodowych do własnego domu (Mickiewicz, Pan Tadeusz: Jankiel);– Żydzi warszawscy (Norwid, Żydowie polscy: hołd wobec patriotycznej postawy);– kontrargument – utrata własnej kultury i korzeni (Sienkiewicz, Sachem: Wódz). | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska. |
| Poprawność rzeczowa | – Jankiel, Pan Tadeusz;– Przechrzci, Nie–Boska komedia;– asymilacja Żydów, kwestia Żydowska;– odbieranie tożsamości;– problem kolonializmu;– odczucie obcości mimo próby asymilacji;– Konopnicka, Mendel Gdański;– Wyspiański, Wesele;– stereotyp. | 4 – brak błędów rzeczowych;2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy;0 – błędy rzeczowe. |
| Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego. |
| Spójność lokalna | Postaram się rozważyć…, zacznę od…, Przykładem nieudanej asymilacji jest…, Taka sytuacja została przedstawiona w…, Z drugiej strony należy pamiętać o… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||