Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia!
WSTĘP
(akapit 1.) – Pamiętaj o tezie lub hipotezie do swojej rozprawki oraz określ swoje stanowisko. Jakie są problemy ludzi? Czy nauka odpowiada na te problemy i je rozwiązuje, a może powoduje ich według ciebie jeszcze więcej?
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Podaj swój pierwszy argument. W jaki sposób nauka pomogła lub mogła pomóc, a niosłoby to za sobą negatywne konsekwencje? A może nauka potrafi rozwiązywać problemy ludzkie z powodzeniem?
(akapit 3.) – Podaj swój drugi argument. Czy ludzie mają swoje ograniczenia? A skoro tak, to czy nauka ma jakieś granice?
(akapit 4.) – Podaj swój trzeci argument lub kontrargument. Pamiętaj, żeby był silny i poprzyj go odczuciami czytelniczymi.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Nauka nie jest w stanie rozwiązać głównych problemów człowieka.Stanowisko: Uważam, że nauka nie jest w stanie rozwiązać głównych problemów człowieka, ponieważ każde rozwiązanie ma swoje wady, które powodują kolejne zmartwienia. Hipoteza: Postaram się rozważyć, czy nauka rozwiązuje główne problemy człowieka.Stanowisko: Z moich rozważań wynika, że nauka rozwiązuje część problemów człowieka, które możemy rozumieć jako te „główne”. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu;3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu;0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska. |
| Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– mobilność ludzkości (Lalka, Prus: marzenie Ochockiego o maszynie latającej a ekologia);– ludzkie ograniczenia (Faust, Goethe: zwiększenie wiedzy to świadomość nieudolności ludzkiej i upadek psychiczny);– przekazywanie nauk a upadek moralny (Arystofanes, Chmury: Strepsjades i jego syn Fejdipides).Rozprawka z hipotezą– gospodarność jednostki dzięki nauce – awans społeczny (Lalka, Prus: wykształcenie Wokulskiego);– możliwość ratowania ludzi (Dżuma, Camus: Bernard Rieux);– kontrargument: nauka a utwierdzanie w stereotypach (Gombrowicz, Ferdydurke: wpisywanie w konwenanse zamiast rozwiązywania problemów). | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska. |
| Poprawność rzeczowa | – Stanisław Wokulski; – „Słowacki wielkim poetą był”;– Bernard Rieux;– rola nauki dla programu pozytywistów. | 4 – brak błędów rzeczowych;2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy;0 – błędy rzeczowe. |
| Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego. |
| Spójność lokalna | Postaram się rozważyć…, Zacznę od…, Następnie należy wspomnieć o…, Z drugiej strony…, Świetnie ilustruje to…, Na zakończenie stwierdzam, że… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||