Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Napisz, czym może być topos homo viator w kontekście życia, czy jest to motyw dosłownej wędrówki, czy może odnosić się do mentalności, a także, w jaki sposób jest ukazywany. Określ, czy homo viator odnosi się do wędrówki człowieka nieszczęśliwego.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Odwołaj się do utworu „Porzuciłem mój dom rodzinny...” i skup się na uczuciach podmiotu, a także jego podejściu do własnej wędrówki. Czy jest to człowiek szczęśliwy? Czy opuścił swój dom celowo?
(akapit 3.) – Możesz odwołać się do utworu „Wędrówką życie jest człowieka”, określ, jaka jest metafora utworu, czy topos homo viator może wynikać z przekroju całego życia człowieka, czy stawia to jednostkę w roli wiecznie poszkodowanego, czy przynosi ukojenie.
(akapit 4.) –Możesz odwołać się do piosenki „Wodymidaj” Kwiat Jabłoni, określ, czy topos homo viator jest w niej metaforyczny, czy ludzie są szczęśliwi i czy są osobami decyzyjnymi. Czy wędrówka człowieka opiera się na przekroju całego życia, czy oznacza to, że celem człowieka jest śmierć?
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Wędrówka człowieka pomaga zrozumieć mu realia świata.Stanowisko: W zależności od sposobu pojmowania czym jest wędrówka i topos homo viator, człowiek może inaczej podchodzić do życia. Mimo to wędrówka sama w sobie pomaga mu zrozumieć, na jakich zasadach opiera się egzystencja. Hipoteza: Jeśli człowiek jest wędrowcą, będzie lepiej pojmował swoje własne życie.Stanowisko: Wędrówka człowieka sprawia, że lepiej rozumie on realia egzystencji, a topos homo viator przez swoją dwojakość pojmowania, ułatwia jednostce interpretację rzeczywistości. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– Wędrówka to forma refleksji nad życiem człowieka (Porzuciłem mój dom rodzinny..., jako forma zetknięcia się ze wspomnieniami i realiami życia z dala od rodziny.),– Topos Homo viator ukazuje wędrówkę człowieka jako przekrój całego życia. (Wędrówką życie jest człowieka, podmiot zauważa niejednolitość życia i odnosi się do wędrówki, jako formy egzystencji, której celem jest śmierć.),– Wędrówka prowadzi do refleksji, dotyczących ludzkiego życia i miejsca człowieka na świecie (Wodymidaj, Kwiat Jabłoni, podmiot liryczny snuje myśli dotyczące życia na ziemi „I wciąż poznają ten świat, poznają gwiazdy i ziemię, wszyscy pod niebem”).Rozprawka z hipotezą– Wędrówka człowieka skłania go do stałych refleksji. (Porzuciłem mój dom rodzinny..., refleksje podmiotu wobec swojego aktualnego i poprzedniego życia.),– Człowiek, będący wędrowcą, jest w stanie zrozumieć, na czym polega życie ((Wędrówką życie jest człowieka, podmiot zauważa niejednolitość życia i odnosi się do wędrówki, jako formy egzystencji, której celem jest śmierć.),– Kontrargument: Homo viator ze względu na swoją dwojakość nie musi skłaniać podmiotu do refleksji. (Poranna szarówka, podmiot liryczny jako osoba, która obserwuje, ale nie ocenia i nie wysnuwa wniosków ze swojej podróży.). | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | – Homo viator,– naturalizm,– Charles Baudelaire, – Edward Stachura,– Sergiej Jesienin,– Autobiografizm. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | – z kolei przejdę do,– o czym świadczy,– ponadto,– zatem,– w gruncie rzeczy,– także,– również. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |