Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Zacznij od napisania kilku słów o autorce. Zwróć uwagę na to, kim jest, jaką tematykę poruszała w swoich tekstach. Możesz rozważyć, czy tematyka tekstu jest zgodna z twoimi poglądami i rozważeniami. Postaw tezę interpretacyjną.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Skup się na analizie utworu pod względem stylistycznym, możesz także cytować odpowiednie fragmenty, by potwierdzać swoje myśli. Zwróć uwagę na tytuł oraz autoironię, napisz, co oznaczają te rzeczy i jak odnoszą się do całości utworu.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami. Podsumuj, określ swoje wnioski. Możesz także napisać, jakie są twoje odczucia względem tekstu, czy Ci się podobał.
INTERPRETACJA UTWORU POETYCKIEGO
POZIOM PODSTAWOWY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Koncepcja interpretacyjna | Teza interpretacyjna: Wiersz „Rozczarowana i szczęśliwa” ukazuje dwojakość relacji pomiędzy kobietą a mężczyzną. | 9 – koncepcja niesprzeczna z utworem, spójna i obejmująca sensy niedosłowne6 – koncepcja niesprzeczna z utworem, ale niespójna i/lub w większości obejmująca znaczenia dosłowne3 – koncepcja częściowo sprzeczna z utworem,0 – brak koncepcji lub koncepcja całkowicie sprzeczna z utworem, |
Uzasadnienie tezy interpretacyjnej | Nie piszemy pełnych zdań, – Kobieta z utworu jest zaintrygowana mężczyzną, którego napotkała (opisuje dokładnie jego wygląd, analizuje jego myśli.),– Kobieta jest rozczarowana, gdy okazuje się, że mężczyzną jest osoba, którą zna. (mimo fascynacji mężczyzną, jego barwnym opisem, kobiecie jest źle, ponieważ go zna. Zwróć uwagę na kontekst użycia słowa „tylko”.),– W wierszu występują skrajnie różne emocje – szczęście i rozczarowanie, które występują jednocześnie. (Osoba mówiąca jest zafascynowana mężczyzną, ale gdy okazuje się, że to jej mężczyzna, nie jest nim już oczarowana. Jednocześnie nadal jest szczęśliwa. Jest to paradoks sytuacji. Odnieś się do pojęcia autoironii.). | 15 – uzasadnienie trafne i pogłębione10 – uzasadnienie trafne, ale niepogłębione5 – uzasadnienie częściowo trafne0 – brak trafnych argumentów uzasadniających tezę |
Poprawność rzeczowa | – wiersz biały,– liryka bezpośrednia,– epitety,– porównania,– metafory,– powtórzenia,– autoironia,– skrajne emocje (szczęście i rozczarowanie),– relacja damsko–męska. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | – ponadto,– w gruncie rzeczy,– w dodatku,– z całą pewnością,– niewątpliwie,– z kolei...,– nie sposób pominąć...,– weźmy pod uwagę. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |