Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Zastanów się, czym jest skarbiec pamięci i jak może wpływać na kulturę danego kraju. Co kreuje tożsamość narodową, czy pamięć o nieistniejących kulturach jest ważna? Dlaczego ludzie powinni pamiętać o nich?
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Nawiąż do fragmentu „Austerii”, określ, jaki obraz żydów i chasydów został w nim ukazany. Określ, czy skarbiec pamięci jest ważny, czy współcześni ludzie mogą dzięki niemu kreować nowe obrazy ubiegłych lat.
(akapit 3.) – Możesz odwołać się do „Lalki”, przedstaw wpływ opisywania Żydów na kreowanie ich postaci współcześnie. Odwołaj się do postaci Szlagbauma i innych bogatych Żydów.
(akapit 4.) – Możesz odwołać się do „Wesela”, zauważ i określ wpływy współczesnego postrzegania Żydów przez kreowanie ich stereotypowej wizji przez autorów. Skup się na schematach i stereotypach.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Literatura jest skarbcem pamięci o nieistniejących już kulturach i społecznościach.Stanowisko: Rozmawianie o kulturach i społeczeństwach nieistniejących pozwala wykreować i utrwalić ich obraz na świecie. Hipoteza: Jeśli nieistniejące już kultury i społeczności były opisywane, zostały zapamiętane.Stanowisko: Opisywanie przez twórców postępowania i obrazu danej społeczności pozwoliło utrwalić ich obraz, dzięki czemu współcześni ludzie wiedzą, co sądzić na ich temat. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– Literatura pozwala stworzyć w głowie obraz postępowania danych społeczności, który może uczyć ludzi doceniać kultury (Austeria, obraz chasydów, ich kultury modlenia się).– Literackie wyobrażenia o Żydach, pokazują, co w danym momencie historycznym, myślano o tej społeczności (Lalka, postać Szlagbauma, strach jego społeczności przed odrzuceniem.),– Obraz literacki pozwala stworzyć człowiekowi określoną wizję danej społeczności (Wesele, postać Żyda, ukazana w sposób stereotypowy.).Rozprawka z hipotezą– Literatura pozwala stworzyć w głowie obraz postępowania danych społeczności, który może uczyć ludzi doceniać kultury (Austeria, obraz chasydów, ich kultury modlenia się).– Literackie wyobrażenia o Żydach, pokazują, co w danym momencie historycznym, myślano o tej społeczności (Lalka, postać Szlagbauma, strach jego społeczności przed odrzuceniem.),– Kontrargument: Stworzone przez literaturę obrazy są zakrzywione przez jej subiektywizm, co nie pozwala wykreować odpowiedniego obrazu danego społeczeństwa. (Wesele, stereotypowe przedstawienie Żyda, co zakrzywia wizję tej społeczności.). | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | – Chasydzi,– Austeria,– Julian Stryjkowski,– Modlitwa w polu,– Lalka,– Bolesław Prus,– Pozytywizm,– Asymilacja Żydów,– Henryk Szlagbaum,– Wesele,– Mosiek,– Stereotypy. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | – z kolei przejdę do,– o czym świadczy,– ponadto,– zatem,– w gruncie rzeczy,– także,– również. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |