Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Zastanów się, jak na życie dziecka może wpływać dorastanie w cieniu historii czy wydarzenia, wojna, ważne przemiany historyczne mają wpływ na młodego człowieka, czy są one kluczowe w kontekście jego dojrzewania i kreowania się jego późniejszych idei i poglądów. Postaw tezę.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Możesz zacząć od odwołania się do „Przedwiośnia”. Zastanów się, w jaki sposób rewolucja wpłynęła na Barykę oraz czy, a jeśli tak, to w jaki sposób, jej wpływy można było w nim zauważyć, gdy był już starszy. Określ, czy rewolucja, przemoc i śmierć, wpłynęły na jego relacje międzyludzkie.
(akapit 3.) – Możesz odwołać się do Konrada Wallenroda jako postaci, która dorastała w cieniu walk i która nie miała prawa zaznać szczęścia. Określ, w jaki sposób historia i wojna wpływają na człowieka, czy potrafi on potem wrócić do normalności, a także czy nie zanikają w nim pewne cechy np. Empatia.
(akapit 4.) – Możesz odwołać się do Kordiana Juliusza Słowackiego. Zastanów się, jak na młodym bohaterze, poszukującym sprawiedliwości w życiu i uratowaniu swoich idei i przekonań, odbiła się nieszczęśliwa historia i stała walka o niepodległość. Czy młode osoby, dorastające w cieniu wojny i stałych przemian politycznych są w stanie żyć w harmonii?
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Młoda osoba dojrzewająca w cieniu historii nie jest w stanie zaznać spokoju.Stanowisko: Historia, stałe wojny, walki, przemoc i przemiany polityczne bezpośrednio oddziałują na młode osoby, stale poszukujące swojej drogi życiowej. Zmiany te i wiążąca się z nimi przemoc prowadzi do braku wszelkiego spokoju u młodych osób i brak umiejętności socjalizacji. Hipoteza: Jeśli młoda osoba dorasta w cieniu historii, nie będzie w stanie socjalizować się z innymi.Stanowisko: Bohaterowie, których bezpośrednio dotyka historia i którzy są świadkami przemian, nie potrafią socjalizować się z innymi ludźmi, odczuwają stały niepokój. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– Nie można prowadzić szczęśliwego życia, jeśli dojrzewało się w cieniu przemocy związanej z rewolucją. (Przedwiośnie, Cezary Baryka i jego późniejszy problem z zaznaniem spokoju, chęć stałej walki),– Historia wpływa na brak przystosowania się młodych ludzi do życia. (Konrad Wallenrod, Adam Mickiewicz, brak spokoju u bohatera, ciągła chęć zemsty i jego problemy z socjalizacją),– Dorastanie w cieniu historii powoduje, że młode osoby w przyszłości stale poszukują nowych idei. (Kordian, Juliusz Słowacki, zagubienie Kordiana, jego podróże i chęć bezpośredniej walki z carem).Rozprawka z hipotezą– Osoby dorastające w cieniu przemocy nie znają pojęcia spokojnego życia u boku innych ludzi. (Cezary Baryka, stała chęć walki, jego niezdecydowanie względem kobiet),– Młode osoby, które przesiąkły przemocą, nie są w stanie stworzyć spokojnej relacji (Konrad Wallenrod, jego stała chęć zemsty, brak empatii wobec ludzi),– Kontrargument: Socjalizacja jest możliwa przy odpowiednim podejściu, pomimo dorastania w cieniu historii i walk narodowowyzwoleńczych (Pan Tadeusz, Tadeusz jako postać, która odnajduje miłość). | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | – Cezary Baryka,– rewolucja,– Stefan Żeromski,– Konrad Wallenrod,– wallenrodyzm,– bajronizm,– bohater romantyczny,– Adam Mickiewicz,– romantyzm,– Pan Tadeusz,– Kordian,– Juliusz Słowacki,– dramat romantyczny. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | – z kolei przejdę do,– o czym świadczy,– ponadto,– zatem,– w gruncie rzeczy,– także,– również. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |