Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Znajdź wstępne podobieństwa pomiędzy utworami. Jak dużo ich jest? Czy więcej jest różnic, czy podobieństw? Wstępnie omów najistotniejsze różnice i podobieństwa i postaw tezę. Skup się na sposobie ukazania prowincji w tekstach i filmie. Film, który możesz wybrać to: Brzezina Andrzeja Wajdy.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Zacznij od dokładnej analizy utworów, zarówno pod względem ich struktury, jak i tematyki oraz kontekstów. Na początek omów jeden z tekstów, może to być utwór Stryjkowskiego, spróbuj odnieść wizję autora do drugiego z tekstów i filmu. Wskaż różnice i podobieństwa.
(akapit 3.) – Omów drugi z tekstów, ukazując nowe podobieństwa i różnice. Czy we wszystkich tych tekstach literackich autorzy zdecydowali się na idealizację prowincji? Jak zachowują się ludzie, są bierni, czy chcą zmian? Pamiętaj o kontekstach, skup się na historii i odniesieniu owego tekstu w stosunku do drugiego z utworów i filmu.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
Podsumuj swoją pracę i określ, do jakich wniosków doszedłeś.
INTERPRETACJA PORÓWNAWCZA
POZIOM ROZSZERZONY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Koncepcja porównania utworów | Ukazywany obraz prowincji jest zależny od kultury i historii danego miejsca, jednak istnieje tendencja do pokazywania bierności ludzkiej w stosunku do ich miejsca zamieszkania. | 9 – określenie problemu zgodne z tekstem i pełne6 – określenie problemu zgodne z tekstem, ale niepełne3 – określenie problemu częściowo zgodne z tekstem0 – brak określenia problemu lub problem niezgodny z tekstem |
Uzasadnienie tezy interpretacyjnej | – Austeria, Pani Bovary i Brzezina ukazują prowincję smutną, niegotową do egzystowania.– Prowincje te ukazywane są w odmienny sposób, dzięki kontekstom, które kreują świat, przez co wyidealizowana rzeczywistość Stryjkowskiego stoi w kontraście z realistyczną Flauberta.– Odmienny obraz przedstawionych prowincji wynika z odmian kulturowych, każda z nich odnosi się do innej społeczności narodowej, ukazując ich sprzeczności. | 12 – uzasadnienie trafne, pogłębione8 – uzasadnienie trafne, ale niepogłębione4 – uzasadnienie częściowo trafne 0 – brak trafnych argumentów uzasadniających interpretację porównawczą |
Poprawność rzeczowa | Austeria:– Podmiotem lirycznym: społeczność galicyjska,– Idealizacja prowincji,– Epitety,– Inwersje,– Wykrzyknienia,– Galicia felix,– Różne narodowości, kultury, religie w jednym miejscu,Pani Bovary:– Podmiot liryczny: mieszkańcy Yonville,– Realistyczna prowincja,– Naturalizm,– Bierność mieszkańców,– Osiedle martwe,– epitety,– naturalizmBrzezina:– Naturalizm,– Bierność,– Podmiotem lirycznym: mieszkańcy Brzeziny; w szczególności Stanisław i Bolesław. | 2 – brak błędów rzeczowych0 – jeden błąd lub więcej błędów rzeczowych |
Zamysł kompozycyjny | Dowolność kompozycyjna – pamiętaj, aby każdy etap pracy: wstęp, poszczególne omówienia i zakończenie – był wyodrębniony przy pomocy akapitów. | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | – na wstępie,– nie należy zapominać również,– powyższa myśl inspiruje do refleksji,– ponadto,– z kolei,– nie można pominąć,– reasumując,– nawiązując do. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową 4 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |