Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Zastanów się, jak postrzegana jest kobieta idealna, określ także, że jej poszukiwania są motywem często powtarzanym w literaturze.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Zacznij od odwołania się do „Przedwiośnia”, zwróć uwagę na problemy Cezarego, z jakimi się zmagał, gdy zainteresowane były nimi trzy kobiety. Dlaczego Baryka, mając zainteresowanie kilku kobiet, został sam?
(akapit 3.) – Odwołaj się do „Nie–Boskiej komedii”, w której to Hrabia Henryk, mimo posiadania żony, poszukiwał swojego ideału kobiety. Skup się na ukazaniu, w jaki sposób się to skończyło dla niego i jego żony, określ, czy znalezienie ideału jest możliwe.
(akapit 4.) – Odwołaj się do utworu Kazimierza Przerwy–Tetmajera „Lubię, kiedy kobieta...”. Określ, w jaki sposób autor widział postać kobiety, czy traktował ją przedmiotowo. Zastanów się, dlaczego osoba mówiąca chce porzucić kobietę, mimo że zdaje się ona być jego ideałem.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Mężczyźni poszukujący kobiecego ideału są nieszczęśliwi.Stanowisko: Mężczyzna stale poszukujące swojej idealnej kobiety, nie jest w stanie cieszyć się ze swojego życia, stale myśli o kobiecie, przez co nie może zaznać spokoju. Hipoteza: Jeśli mężczyzna chce znaleźć idealną kobietę, nie będzie w stanie zaznać spokoju.Stanowisko: Odnalezienie swojej idealnej partnerki łączy się z pewnymi wyrzeczeniami i prowadzi do stałego zaniepokojenia. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– Nie można zaznać szczęścia, poszukując tego, co niemożliwe do odnalezienia. (Przedwiośnie, Cezary Baryka jako osoba, która nie jest w stanie wybrać pomiędzy trzema kobietami, jedna z nich ginie, druga ma obsesję, a trzecia musi wyjść za mąż za kogoś innego, on sam jest nieszczęśliwy.),– Poszukiwanie ideału jest w stanie doprowadzić do obłędu. (Nie–Boska komedia, Hrabia Henryk poszukiwał idealnej partnerki mimo posiadania żony, doprowadził żonę do obłędu i porzucił poezję, jednak jego syn został poetą, nie można zaznać szczęścia na cudzym nieszczęściu.),– Poszukiwanie ideału kobiety prowadzi do braku stabilizacji (Lubię, kiedy kobieta, Kazimierz Przerwa–Tetmajer, jego opis cielesnych przeżyć z kobietą, jej perfekcji, zakończony odejściem.).Rozprawka z hipotezą– Nie można zaznać spokoju, poszukując tego, co niemożliwe do odnalezienia. (Przedwiośnie, Cezary Baryka jako osoba, która nie jest w stanie wybrać pomiędzy trzema kobietami, jedna z nich ginie, druga ma obsesję, a trzecia musi wyjść za mąż za kogoś innego, on sam jest nieszczęśliwy, jego złamane serce prowadzi go wprost pod Belweder.),– Poszukiwanie ideału jest w stanie doprowadzić do obłędu. (Nie–Boska komedia, Hrabia Henryk poszukiwał idealnej partnerki mimo posiadania żony, doprowadził żonę do obłędu i porzucił poezję, jednak jego syn został poetą, nie można zaznać szczęścia na cudzym nieszczęściu.),– Kontrargument: Poszukiwanie ideału kobiety jest drogą, którą mężczyzna jest w stanie obrać w życiu i która go uspokaja. (Lubię, kiedy kobieta, Kazimierz Przerwa–Tetmajer, bohater nie czuję się źle z powodu odejścia od kobiety, zadowala go fakt jego braku stabilizacji, czuje się spokojny.). | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | – Cezary Baryka,– Przedwiośnie,– Dwudziestolecie międzywojenne, – Wanda Okszyńska,– Karolina Szarłatowiczówna,– Laura Kościeniecka,– Hrabia Henry,– Poeta,– Dziewica,– Nie–Boska komedia,– Romantyzm,– Kazimierz Przerwa–Tetmajer,– Młoda Polska,– Patriarchat. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | – z kolei przejdę do,– o czym świadczy,– ponadto,– zatem,– w gruncie rzeczy,– także,– również. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |