Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – Zastanów się czym jest dom – jest to budynek czy ludzie, którzy tworzą wspomnienia. Określ, czy bezdomność może być w jakimkolwiek sensie pozytywna, a następnie postaw tezę.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – Możesz odwołać się do utworu „Legenda o świętym Aleksym”, ukazując jego postępowanie wobec domu i bezdomności, jako życiu, które sam wybrał. Skup się na odczuciach jego żony, celu postępowania, poglądach i jego własnym samopoczuciu.
(akapit 3.) – Możesz odwołać się do utworu „Ludzie bezdomni”, odnosząc się do bezdomności dosłownej i metaforycznej, jako życiu, które celowo da się wybrać (Na przykładzie Tomasza Judyma), ale także jego skutkach względem osób, które go kochały.
(akapit 4.) – Możesz odwołać się do utworu „Kordian” Juliusza Słowackiego, biorąc pod uwagę bezdomność jako cel poszukania dla siebie nowego miejsca na ziemi. Zwróć jednak uwagę na to, co przyniosła Kordianowi wędrówka po świecie, czy spełniła jego oczekiwania i czy wybrana przez niego bezdomność przysłużyła się jego egzystencji.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Bezdomność jest sposobem na zrozumienie, jakim człowiekiem się jest.Stanowisko: Dom to pojęcie, które może być rozumiane dwojako, może to być budynek lub ludzie i cały świat, tworzący wspomnienia i uczucia. Można więc stwierdzić, że celowa bezdomność jest sposobem odkrywania samego siebie. Hipoteza: Jeśli człowiek celowo wybierze bezdomność, będzie szczęśliwy.Stanowisko: Ludzie wybierający bezdomność jako sposób na swoje życie, czują się szczęśliwsi, dzięki wolności, jaką uzyskują. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– Ludzie celowo porzucający swój dom znajdują szczęście w swojej nowej tożsamości. (Legenda o świętym Aleksym, jego porzucenie żony i chęć bycia świętym),– Brak posiadania domu jest formą tworzenia bariery ochronnej. (Ludzie bezdomni, metaforyczna bezdomność, widziana jako brak domu rodzinnego i ukochanej, w celu skupienia się na ratowaniu ludzi.),– Bezdomność pomaga człowiekowi przekroczyć swoje własne granice i poznać lepiej świat. (Kordian, zwiedzanie Europy i zderzenie się z okrutną rzeczywistością, co prowadzi do chęci walki z carem i powstawaniu nowych idei.Rozprawka z hipotezą– Bezdomność pozwala tworzyć swoją nową tożsamość (Legenda o świętym Aleksym, Aleksy jest szczęśliwy, że może żyć jako asceta.),– Szczęście jest wynikiem samozadowolenia i nie wynika z faktu posiadania domu rodzinnego. (Ludzie bezdomni, Tomasz Judym jako postać, która trafia w metaforyczną bezdomność i chce w niej zostać, by pomagać innym, odrzucając miłość Joasi.),– Kontrargument: Bezdomność mentalna, jak i dosłowna prowadzi do zetknięcia się z okrutną rzeczywistością. (Kordian, jako młody chłopak, który zwiedzając Europę, zdaje sobie sprawę z tego, że jego idee i wizja świata, nie są możliwe do zrealizowania, powoduje to jego mentalny upadek.). | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | – Legenda o świętym Aleksym,– Średniowiecze,– Asceta,– Legenda hagiograficzna,– Ludzie bezdomni,– Tomasz Judym,– Młoda Polska,– Bezdomność mentalna i dosłowna,– Kordian,– Romantyzm,– Bohater romantyczny,– Samotna walka o ojczyznę,– Jednostka wybitna. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | – z kolei przejdę do,– o czym świadczy,– ponadto,– zatem,– w gruncie rzeczy,– także,– również. | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |