W formie rozprawki odpowiedz na pytanie, czy wieś jest zawsze przestrzenią sielankową i idealną. Odwołaj się do 2 wybranych utworów.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP – Wyjaśnij, na czym polega motyw arkadyjski. Następnie wykaż, że w utworach nie zawsze przedstawiana jest sielankowa wizja wsi.
(akapit 1.)
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) Powiedz o tym, że wieś wiąże się często z ciężką pracą. Odwołaj się do utworu Żeńcy Szymona Szymonowica.
(akapit 3.) Napisz, że mieszkańcy wsi czasem muszą zmagać się z odejściem świata, który znali. Odwołaj się do fragmentu. Traktatu o łuskaniu fasoli Wiesława Myśliwskiego.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 4.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Wieś nie zawsze jest przedstawiana w sposób arkadyjski.Stanowisko: Bohaterowie utworów o wsi często zmagają się z różnymi problemami. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | – wieś wiąże się z ciężką pracą, a w przeszłości chłopi byli wykorzystywani przez panów,– wieś w dawnym kształcie odchodzi w niepamięć w związku z rozwojem cywilizacji, co może przyprawiać jej mieszkańców o nostalgię. | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | Szymon Szymonowic Żeńcy– utwór renesansowy,– stanowi polemikę z renesansowym postrzeganie wsi,– forma dialogu,– bohaterki – Oluchna i Pietrucha,Wiesław Myśliwski Traktat o łuskaniu fasoli– narracja pierwszoosobowa subiektywna. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Używaj słów, które pomagają płynnie przejść od akapitu do akapitu i dzięki którym zdania się ze sobą łączą: a zatem, toteż, z tego wynika, z kolei, inaczej mówiąc, z drugiej strony | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 2.
116Ćwiczenie 3.
155