Napisz wypowiedź argumentacyjną na temat: Jan Kochanowski jako bohater własnej twórczości. Odwołaj się do jego utworów, gdzie podmiotem lirycznym jest poeta.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP – Rozważ, czym dla człowieka jest sztuka, poezja. Płynnie przejdź do postawienia tezy, że dzięki lekturze utworów Jana Kochanowskiego możemy poznać go jako osobę.
(akapit 1.)
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) Postaw argument, że dzięki swojej twórczości Jan Kochanowski wciąż jest wśród nas. Odwołaj się do Pieśni XXIV
(akapit 3.) Napisz, że Jan Kochanowski to typowy renesansowy humanista. Odwołaj się do fraszki Do gór i lasów.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 4.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów utworów, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Twórczość Jana Kochanowskiego posiada wiele nawiązań do jego życia i poglądów.Stanowisko: Dzięki utworom Kochanowskiego możemy poznać jego biografię i dowiedzieć się, co myśli o sobie jako o twórcy. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | – Jan Kochanowski uważał, że miał wielki talent poetycki i dzięki temu będzie wiecznie żywy w pamięci swoich czytelników,– z utworów Jana Kochanowskiego wyłania się biografia renesansowego humanisty. | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | Pieśń XXIV– topos dumy twórczej,– motyw łabędzia jako symbolu poezji,Do gór i lasów– humanizm renesansowy,– Proteus – bożek o wielu twarzach. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Używaj słów, które pomagają płynnie przejść od akapitu do akapitu i dzięki którym zdania się ze sobą łączą: a zatem, toteż, z tego wynika, z kolei, inaczej mówiąc, z drugiej strony | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 2.
116Ćwiczenie 3.
155