W formie wypowiedzi argumentacyjnej odnieś się do stwierdzenia, że w Trenach poeta oddaje hołd swojej zmarłej córce.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP – Rozważ, kim dla Kochanowskiego była jego zmarła córka. Płynnie przejdź do postawienia tezy, że poeta w postaci Trenów postawił córce pomnik liryczny.
(akapit 1.)
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) Postaw argument, że dzięki Trenom wiemy, kim była Urszulka i jak bardzo poeta cierpiał po jej śmierci, tęskniąc za jej duszą. Możesz odwołać się do Trenu X.
(akapit 3.) Postaw argument, że poeta idealizował dziecko, przypisując jej talent poetycki. Odwołaj się do Trenu VIII.
(akapit 4.) Postaw argument, że poeta dzięki córce zrozumiał, jak ważna jest wiara w Boga i że stoicyzm nie zawsze się sprawdza. Odwołaj się do Trenu XIX.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do utworów, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: W Trenach Kochanowski postawił córce liryczny pomnik.Stanowisko: Dzięki Trenom Urszulka jest powszechnie rozpoznawana i znana w całej kulturze polskiej. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | – Tren X pokazuje, jak bardzo poeta kochał córkę i jak bardzo jej odejście zburzyło jego światopogląd,– Tren VIII idealizuje dziewczynkę,– Tren XIX pokazuje, jaka drogę przeszedł poeta, aby zrewidować swoje poglądy. | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | Tren X– apogeum kryzysu,– utrata wiary w Boga.Tren VIII– córka poety jako dziedziczka jego lutni.Tren XIX– zamknięcie cyklu,– powrót do wiary w Boga,– odejście od stoicyzmu. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 5. – argument 3.Akapit 4. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Używaj słów, które pomagają płynnie przejść od akapitu do akapitu i dzięki którym zdania się ze sobą łączą: a zatem, toteż, z tego wynika, z kolei, inaczej mówiąc, z drugiej strony | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 2.
116Ćwiczenie 3.
155