Napisz wypowiedź argumentacyjną, w której przedstawisz, jakie uczucia i emocje towarzyszą zakochanym. Odwołaj się do dwóch sonetów Petrarki oraz utworu Mickiewicza.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP – Rozważ, czym dla człowieka jest miłość. Płynnie przejdź do postawienia tezy, że zakochaniu towarzyszą gwałtowne emocje.
(akapit 1.)
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) Postaw argument, że miłość może wywoływać skrajne emocje. Odwołaj się do Sonetu 134 Francesca Petrarki.
(akapit 3.) Zauważ, że śmierć ukochanej potrafi wywołać ból i rany, które nigdy się nie zagoją. Odwołaj się do Sonetu 90 Francesca Petrarki.
(akapit 4.) Wykaż, że szczególnie silne emocje towarzyszą momentowi zakochiwania się. Odwołaj się do sonetu Do Laury Adama Mickiewicza.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów utworów, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Miłość wywołuje silne emocje.Stanowisko: Człowiek zakochany przeżywa miłość głęboko szczególnie wtedy, gdy jest ona nieszczęśliwa bądź gdy nie jest pewien, czy jest kochany. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | – nieszczęśliwa miłość wywołuje w człowieku wewnętrzne rozdarcie,– śmierć ukochanej wiąże się z bólem, który nigdy nie minie,– początek miłości to zawsze wielka niepewność i rozedrganie wewnętrzne. | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | Francesco Petrarka Sonety do Laury:– utwór renesansowy,– sławi miłość idealną.Adam Mickiewicz Do Laury:– aluzja literacka do utworu Petrarki | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 5. – argument 3.Akapit 4. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Używaj słów, które pomagają płynnie przejść od akapitu do akapitu i dzięki którym zdania się ze sobą łączą: a zatem, toteż, z tego wynika, z kolei, inaczej mówiąc, z drugiej strony | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 2.
116Ćwiczenie 3.
155