Napisz rozprawkę, w której udowodnisz, że warto służyć ojczyźnie. Odwołaj się do Pieśni XII (księgi drugie) Jana Kochanowskiego i dwóch innych tekstów kultury (utworów literackich, filmów, spektakli).
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP – Rozważ, czym dla człowieka jest ojczyzna. Płynnie przejdź do postawienia tezy , że warto jej służyć.
(akapit 1.)
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) Postaw argument, że służenie ojczyźnie jest niezbędne dla rozwoju społeczeństwa.Odwołaj się do Pieśni XIX. Rozwiń myśl o dobrej sławie i sposobach służenia ojczyźnie.
(akapit 3.) Pomyśl nad innym utworem. Być może Kamienie na szaniec? Argumentem może być tu stwierdzenie, że dzięki gdyby nie ofiarna służba bohaterów, nie żylibyśmy dziś w wolnym kraju.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 4.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
| Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
| Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Warto służyć ojczyźnie.Stanowisko: Służba ojczyźnie powoduje nie tylko rozwój naszego kraju, zapewnia mu wolność i dobrobyt. Ma również dobry wpływ na ludzi, którzy jej się podejmują. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
| Uzasadnienie stanowiska | – jeśli służymy krajowi, przyczyniamy się do jego rozwoju; pomaga nam to w uzyskaniu dobrej sławy,– gdy ojczyzna jest w potrzebie, trzeba ofiarnie walczyć, aby utrzymać jej wolność. | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
| Poprawność rzeczowa | Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec– bohaterowie: Rudy (Jan Bytnar), Alek (Aleksander Dawidowski), Zośka (Tadeusz Zawadzki),– czas akcji – 1939/43,– akcja pod Arsenałem – odbicie Rudego z rąk gestapo. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
| Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
| Spójność lokalna | Używaj słów, które pomagają płynnie przejść od akapitu do akapitu i dzięki którym zdania się ze sobą łączą: a zatem, toteż, z tego wynika, z kolei, inaczej mówiąc, z drugiej strony | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
| Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
| Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). | ||
Ćwiczenie 2.
116Ćwiczenie 3.
155