Napisz wypowiedź interpretacyjną w formie szkicu, który posłużyłby Ci do rozważań nad problematyką utworu, gdybyś chciał go wyreżyserować.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP – Wprowadź w temat pracy. Wskaż, że utwór jest ponadczasowy, pokazuje problematykę aktualną również dziś. Skup się na problemach związanych z dojrzewaniem.
(akapit 1.)
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) Romeo i Julia – utwór o pierwszej młodzieńczej miłości. Omów sceny, w których problem ten możesz wyeksponować (np. pierwsze spotkanie kochanków).
(akapit 3.) Dramat Szekspira jako utwór o młodzieńczym buncie – omów sceny, gdy Romeo oraz Julia sprzeciwiają się swoim rodzinom – biorą ślub; Julia nie chce wyjść za Parysa.
(akapit 4.) Romeo i Julia – utwór o burzy emocjonalnej, jaka towarzyszy młodym – pokaż sceny, gdy Romeo cierpi z powodu Rozaliny, Julia deklaruje gotowość do samobójstwa czy też Romeo zabija Tybalta.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się argumentów oraz problemów, które zostały omówione.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Utwór Szekspira jest ponadczasowy.Stanowisko: Tragedia porusza różnorodne problemy, jednak najbardziej w oczy rzuca się problematyka okresu dojrzewania. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | – utwór pokazuje rozterki związane z pierwszą miłością,– tragedia porusza problem buntu młodzieńczego,– Romeo i Julia to dramat o młodzieńczych emocjach. | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | Romeo i Julia– akcja dzieje się w Weronie w XVI w.– Julia Capuletti, Romeo Montecchi,– nowy typ dramatu,– zerwanie z zasadą decorum. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Używaj słów, które pomagają płynnie przejść od akapitu do akapitu i dzięki którym zdania się ze sobą łączą: a zatem, toteż, z tego wynika, z kolei, inaczej mówiąc, z drugiej strony | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 2.
116Ćwiczenie 3.
155