Napisz wypowiedź argumentacyjną, w której rozważysz, czy władza zawsze prowadzi do demoralizacji. Powołaj się na Makbeta i dwa inne teksty kultury.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP – Rozważ, czym dla człowieka jest władza. Płynnie przejdź do postawienia tezy, że może demoralizować człowieka, ale nie musi. Zależy to od wyznawanych przez niego wartości oraz wewnętrznej siły.
(akapit 1.)
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) Postaw argument, że władza zdobyta na drodze zbrodni pociąga za sobą kolejne zbrodnie. Odwołaj się do Makbeta.
(akapit 3.) Postaw argument, że człowiek egoistyczny zawsze będzie wykorzystywał władze do swoich celów. Powołaj się na Nerona z Quo vadis Henryka Sienkiewicza.
(akapit 4.) Postaw argument, że jeśli władca przestrzega pewnego kodeksu i wzorca, będzie rządził dobrze. Odwołaj się do postaci Bolesława Chrobrego z Kroniki polskiej Galla Anonima.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Władza może, ale nie musi demoralizować.Stanowisko: Wiele zależy od siły wewnętrznej człowieka i wyznawanych przez niego wartości. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | – jeśli władza zdobyta jest na drodze zbrodni, staje się prosta droga do demoralizacji,– o tym, czy władca będzie tyranem, decydują jego wewnętrzne predyspozycje,– dobry władca będzie przestrzegał prawa i myślał o swoich poddanych. | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | William Szekspir Makbet– tragedia szekspirowska,– ograniczona rola fatum,– bohater dynamiczny.Henryk Sienkiewicz Quo vadis– Neron jako postać historyczna,– przykład zachowania egoistycznego – podpalenie Rzymu.Gall Anonim Kronika polska– Bolesław Chrobry i jego dokonania,– literatura parenetyczna. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Używaj słów, które pomagają płynnie przejść od akapitu do akapitu i dzięki którym zdania się ze sobą łączą: a zatem, toteż, z tego wynika, z kolei, inaczej mówiąc, z drugiej strony | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 2.
116Ćwiczenie 3.
155