Napisz rozprawkę, w której podejmiesz decyzję, czym jest utwór Herberta w stosunku do dzieła Szekspira: epilogiem, dialogiem czy też reinterpretacją?
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP – Wyjaśnij, czym jest aluzja literacka. Omów, na czym polega ona w wierszu Herberta. Płynnie przejdź do postawienia tezy, wiersz stanowi epilog dla dramatu.
(akapit 1.)
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) Postaw argument, że zakończenie utworu jest podobne, rozwinięte jedynie o plany gospodarcze Fortynbrasa.
(akapit 3.) Zauważ, że portret głównego bohatera zgadza się z pierwowzorem.
(akapit 4.) Wykaż, że utwory w podobny sposób podejmują problematykę polityczną.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów utworów, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Tren Fortynbrasa Zbigniewa Herberta może stanowić epilog Hamleta Williama Szekspira.Stanowisko: Utwory w wielu aspektach się zgadzają, Herbert nie polemizuje z Szekspirem, a jedynie uzupełnia tekst. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | – zakończenie utworu jest takie jak w wierszu – uzupełnione o plany Fortynbrasa,– podobny jest portret bohatera,– podobne są konkluzje na temat polityki, które wynikają z utworów. | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | William Szekspir Hamlet– bohater hamletyczny,– tragedia szekspirowska.Zbigniew Herbert Tren Fortynbrasa– aluzja literacka do Szekspira. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 5. – argument 3.Akapit 4. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Używaj słów, które pomagają płynnie przejść od akapitu do akapitu i dzięki którym zdania się ze sobą łączą: a zatem, toteż, z tego wynika, z kolei, inaczej mówiąc, z drugiej strony | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 2.
116Ćwiczenie 3.
155