Napisz rozprawkę, w której uzasadnisz, że artyści powinni kształtować postawy patriotyczne. Odwołaj się do Pieśni V oraz dwóch innych utworów.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP – Rozważ, czym dla człowieka jest ojczyzna. Płynnie przejdź do postawienia tezy, że artyści powinni kształtować postawy patriotyczne.
(akapit 1.)
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) Postaw argument, że służenie ojczyźnie jest niezbędne dla uzyskania dobrej sławy.Odwołaj się do Pieśni XIX. Rozwiń myśl o dobrej sławie i sposobach służenia ojczyźnie.
(akapit 3.) Postaw argument, że artyści powinni wzywać do obrony kraju, jeśli jest taka potrzeba. Odwołaj się do Pieśni V Jana Kochanowskiego.
(akapit 4.) Postaw argument, że w epoce średniowiecza dawano wzorce osobowe, np. etosu rycerskiego. Odwołaj się do Pieśni o Rolandzie.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Artyści powinni kształtować postawy obywatelskie .Stanowisko: Dzieła sztuki powinny pełnić funkcje perswazyjne i pokazywać czytelnikom postawy do naśladowania. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | – renesans pokazuje, że jeśli służymy krajowi, przyczyniamy się do jego rozwoju; pomaga nam to w uzyskaniu dobrej sławy,– dzieła sztuki mogą napominać rodaków i wskazywać problemy do rozwiązania.– średniowiecze to epoka, która pokazywała wzorce osobowe, jednym z nich jest etos średniowiecznego rycerza. | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | Jan Kochanowski Pieśń IX– renesansowy humanizm,Jan Kochanowski Pieśń V– nawiązanie do najazdu Tatarów na Podole,– bezkrólewie,– nawoływanie do opodatkowania się na rzecz wojska.Pieśń o Rolandzie– Roland w służbie Karola Wielkiego,– etos rycerski: Bóg, honor, ojczyzna. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Używaj słów, które pomagają płynnie przejść od akapitu do akapitu i dzięki którym zdania się ze sobą łączą: a zatem, toteż, z tego wynika, z kolei, inaczej mówiąc, z drugiej strony | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 2.
116Ćwiczenie 3.
155