Napisz wypowiedź argumentacyjną, w której rozważysz, czy renesansowa cnota jest aktualna dziś. Odwołaj się do co najmniej dwóch utworów Kochanowskiego i własnych przemyśleń.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP – Rozważ, czym jest cnota. Czy rozumienie jej jest podobne we wszystkich epokach? Płynnie przejdź do postawienia tezy, (sam zdecyduj, którą opcję wybierzesz – renesansowe rozumienie cnoty jest aktualne dziś/ nie jest aktualne dziś).
(akapit 1.)
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) Postaw argument, że dla Kochanowskiego służenie ojczyźnie jest niezbędne dla rozwoju społeczeństwa i postawę taką nazywa cnotą. Odwołaj się do Pieśni XIX. Rozwiń myśl o dobrej sławie i sposobach służenia ojczyźnie. Napisz, czy zgadzasz się z takim rozumieniem. Dlaczego?
(akapit 3.) Postaw argument, że cnotą według Kochanowskiego jest odpowiedzialne zarządzanie krajem. Odwołaj się do Odprawy posłów greckich. Napisz, czy się z tym zgadzasz. Dlaczego?
ZAKOŃCZENIE
(akapit 4.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do problemów, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Cnota w renesansowym ujęciu jest dla człowieka wartością/ przeżytkiem (wybierz).Stanowisko: Napisz, dlaczego tak uważasz. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | – jeśli służymy krajowi, przyczyniamy się do jego rozwoju; pomaga nam to w uzyskaniu dobrej sławy,– gdy ojczyzna jest w potrzebie, potrzebuje mądrych władców.– odnieś się do tych argumentów. | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | Pieśń XIX– dwa rodzaje służby: nauczanie bądź walka za ojczyznę.Odprawa posłów greckich– tragedia humanistyczna,– kostium historyczny. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Używaj słów, które pomagają płynnie przejść od akapitu do akapitu i dzięki którym zdania się ze sobą łączą: a zatem, toteż, z tego wynika, z kolei, inaczej mówiąc, z drugiej strony | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 2.
116Ćwiczenie 3.
155