Napisz rozprawkę, w której odniesiesz się do tematu poszukiwania sławy przez bohaterów literackich. Nawiąż do przynajmniej trzech utworów z czasów antyku, średniowiecza i renesansu.
Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP – Rozważ, czym dla człowieka jest sława. Płynnie przejdź do postawienia tezy, że bohaterowie literaccy często jej poszukują.
(akapit 1.)
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) Postaw argument, że służenie ojczyźnie jest niezbędne dla uzyskania dobrej sławy.Odwołaj się do Pieśni XIX. Rozwiń myśl o dobrej sławie i sposobach służenia ojczyźnie.
(akapit 3.) Postaw argument, że za na sławie zależy przede wszystkim poetom. Odwołaj się do utworu Wybudowałem pomnik […] Horacego.
(akapit 4.) Postaw argument, że w epoce średniowiecza drogą do sławy było przestrzeganie etosu rycerskiego. Odwołaj się do Pieśni o Rolandzie.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Bohaterowie literaccy dążą do zdobywania sławy .Stanowisko: W zależności od epoki bohaterowie wyznaczają sobie inną drogę do zdobycia uznania w społeczeństwie. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | – renesans pokazuje, że jeśli służymy krajowi, przyczyniamy się do jego rozwoju; pomaga nam to w uzyskaniu dobrej sławy,– w antyku pojawia się topos dumy twórczej – dzięki swojej twórczości autor staje się nieśmiertelny,– średniowiecze to epoka, która nie koncentrowała się na człowieku, jednak dobrą sławę można było zdobyć na drodze przestrzegania zasad etosu rycerskiego. | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | Jan Kochanowski Pieśń IX– renesansowy humanizm,Horacy Wybudowałem pomnik– topos dumy twórczej,– metafora pomnika jako twórczości,Pieśń o Rolandzie– Roland w służbie Karola Wielkiego,– etos rycerski: Bóg, honor, ojczyzna. | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Akapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | Używaj słów, które pomagają płynnie przejść od akapitu do akapitu i dzięki którym zdania się ze sobą łączą: a zatem, toteż, z tego wynika, z kolei, inaczej mówiąc, z drugiej strony | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |
Ćwiczenie 2.
116Ćwiczenie 3.
155