Zastanówcie w klasie i odpowiedzcie na pytanie: Czy Wokulski to lalka czy reżyser teatralny?
Poniżej przedstawiam kilka możliwych interpretacji, które mogą zostać rozważone przez klasę:
– Wokulski jako lalka teatralna: Możemy spojrzeć na Wokulskiego jako postać stworzoną przez pisarza, która jest wykorzystywana do przedstawienia pewnych idei i problemów społecznych. W tym kontekście Wokulski może być traktowany jako "lalka" manipulowana przez autora, aby ukazać rozmaite aspekty życia i społeczeństwa.
– Wokulski jako reżyser teatralny: Wokulski, ze względu na swoją inteligencję, ambicje i determinację, może być interpretowany jako reżyser teatralny. Jego próby zmieniania swojego życia i wpływania na otaczającą go rzeczywistość przypominają proces twórczy reżysera, który kształtuje scenariusze, reżyseruje aktorów i dąży do wywołania pożądanych efektów w teatrze.
– Wokulski jako symboliczna figura teatralna: Wokulski może być rozumiany jako metafora dla różnych aspektów teatru. Może reprezentować samotnego artystę, walczącego z przeciwnościami, aby zrealizować swoje marzenia. Może również symbolizować maski, które aktorzy noszą na scenie, odzwierciedlając różne role, które odgrywają w społeczeństwie.
– Wokulski jako publiczność teatralna: Inna interpretacja może polegać na traktowaniu
– Wokulskiego jako reprezentanta publiczności teatralnej. Jego obserwacje, analizy i reakcje na wydarzenia w powieści mogą stanowić analogię do odbioru publiczności teatralnej, która angażuje się w przedstawienie i wyciąga wnioski z prezentowanej historii.
– Wyciągając wnioski dotyczące roli Wokulskiego w teatrze świata, możemy stwierdzić, że jest on postacią wielowymiarową, która może być interpretowana na różne sposoby. Jego funkcja może się zmieniać w zależności od perspektywy, z jakiej go rozpatrujemy. Wokulski może reprezentować zarówno aktora, reżysera, publiczność, jak i samą ideę teatru. Ta różnorodność interpretacji ukazuje bogactwo i elastyczność sztuki teatru, która może być wieloznaczna i zależeć od punktu widzenia widza czy czytelnika.
Musimy przyjrzeć się jego zachowaniu i podzielić na dwie części: tam, gdzie był sterowany i poddawał się manipulacją (zachował się jak lalka, marionetka) i tam, gdzie brał swoje życie i decyzje w swoje ręce i on kreował zachowaniem, planami i marzeniami (reżyser).