Przykładowe rozwiązanie:
| Pierwszy dzień w szkole | Marcinka Borowicza | mój |
| budynek | Dom nauczyciela Ferdynanda Wiechowskiego. | Duży budynek z czerwonej cegły, przypominający zamek. |
| wygląd klasy | Mały pokój, w który znajdowało się łóżko i piec. | Stanowiska komputerowe, tablica interaktywna, dywan i pufy do spędzania czasu na przerwach. |
| wyprawka | Tłumoczek z bielizną. | Książki, zeszyty, piórnik, plecak, śniadanie. |
| nauczycielka lub nauczyciel | Ferdynand Wiechowski, Marcjanna z Pliszów | Wychowawczyni Anna Nowak, która prowadziła zajęcia zintegrowane przez całe 3 lata. |
| koleżanki, koledzy | Piotr Michcik oraz grupa kilkunastu dziewczynek i chłopców | Grupa 15 osób. W tym moja przyjaciółka Kasia. |
| wiedza | gramatyka, literatura rosyjska | matematyka, przyroda, język polski, języki obce |
| przeżycia | Negatywne. Wyśmiewanie się kolegów i koleżanek z tego, że Marcinek nie umie rosyjskiego. | Pozytywne. Poznanie nowych koleżanek i kolegów. |
| uczucia | strach, samotność, niechęć | ekscytacja, szczęście |
| postawa dorosłych | Surowa. Rodzice siłą zmusili Marcinka do zastania w szkole. | Wspierająca. Dorosłych cechowała wyrozumiałość. |
Zwróć uwagę na to, jak bardzo twój pierwszy dzień w szkole różnił się od pierwszego dnia w szkole dzieci z zaboru rosyjskiego.