Niestety nie możemy przedstawić Ci gotowego rozwiązania. Zadanie rozwiążesz, dyskutując z klasą nad podanym zagadnieniem. Istotne jest wyrobienie sobie własnego zadania w kwestiach związanych z prawem oraz polityką, dlatego liczymy, że dyskusja będzie dla Was bardziej konstruktywna, niż zapoznanie się z propozycjami eksperta. Szablon analizy SWOT odnajdziesz poniżej.
Ocena | |
Mocne strony: | Słabe strony: |
Szanse: | Zagrożenia: |
Przydatne lektury:
1) Prawo administracyjne, red. Jagielski J., Wierzbowski M., Warszawa 2022 (rozdziały nt. administracji terenowej).
2) Zimmermann J., Prawo administracyjne, Warszawa 2022 (rozdziały nt. administracji terenowej).
3) Drzonek M., Dwukadencyjność w debatach parlamentarnych o wprowadzeniu limitacji kadencji wójtów, burmistrzów i prezydentów." „Przegląd Sejmowy” 2022, nr 4 s. 9–32.
4) Szmulik B., W sprawie zgodności z konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej ograniczenia liczby kadencji organów wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego, „Przegląd Sejmowy” 2017, nr 4, s. 123–134.
5) Szczepański D., Dwukadencyjność wójtów, burmistrzów i prezydentów miast w Polsce w opiniach elektoratów ugrupowań i komitetów wyborczych w wyborach do sejmików województw w 2018 roku, „Athenaeum. Polskie Studia Politologiczne” 2021, nr 69, s. 171–185.
Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych wprowadziła zmiany w zakresie kadencyjności wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, ograniczając możliwe kadencje do dwóch. Jednocześnie wydłużono kadencję z czterech do pięciu lat. Wcześniejszy stan prawny nie przewidywał limitu możliwych do odbycia kadencji.