Kompetencje prezydenta miasta/burmistrza/wójta:
przygotowywanie projektów uchwał Rady,określanie sposobu wykonywania uchwał,gospodarowanie mieniem komunalnym,wykonywanie budżetu,zatrudnianie i zwalnianie kierowników miejskich jednostek organizacyjnych Miasta,przedkładanie wniosków o zwołanie Sesji Rady,przedkładanie Radzie sprawozdań z działalności finansowej Miasta,wydawanie przepisów porządkowych w sprawach niecierpiących zwłoki w formie zarządzeń. Zarządzenie takie dla swej ważności wymaga zatwierdzenia na najbliższej Sesji Rady.
Kompetencje rady gminy/rady miasta:
· uchwalanie statutu gminy,
· ustalanie wynagrodzenia wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
· powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu, oraz sekretarza gminy – na wniosek wójta,
· uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu,
· uchwalanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,
· uchwalanie programów gospodarczych.
Kompetencje wójta/burmistrza/prezydenta miasta oraz rady gminy/rady miasta określają:
· Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,
· Ustawa z 20 czerwca 2002 roku o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta.