Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.)
Czy zgadzasz się z opinią, że artysta zwykły to człowiek? Czy ktoś wyjątkowy
Na podstawie jakich argumentów możesz poprzeć swoją tezę?
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.)
Dlaczego w wierszu „Zielono mm w głowie” artysta to ktoś wyjątkowy?
Które strofy wiersza to potwierdzają?
(akapit 3.)
Czy Kogut z utworu „Artysta” był artystą?
Jakie, według Ciebie, argumenty potwierdzają, że był artystą?
Jakie argumenty potwierdzają, że nie był artystą?
Które momenty w utworze to potwierdzają?
ZAKOŃCZENIE
(akapit 4.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do postępowań, o których wspomniałeś.
Na zakończenie możesz nawiązać do doświadczeń bohaterów z innych książek lub własnych przeżyć.
| ROZPRAWKAZasady oceniania (na podstawie wytycznych egzaminacyjnych) | |
| Realizacja tematu wypowiedzi | Forma wypowiedzi: rozprawka z tezą.Elementy do uwzględnienia:– Fragment powieści „Artysta” Sławomira Mrożka– wiersz Kazimierza Wierzyńskiego „Zielono mam w głowie”Problem do rozważenia:Artysta zwykły człowiek czy ktoś wyjątkowy? |
| Elementy retoryczne | – Twoje argumenty powinny odwoływać się do faktów, logiki i emocji.– Swoją argumentację rozpocznij od lektury obowiązkowej.– Zilustruj je konkretnymi przykładami:„Artysta” Sławomir MrożekWedług Sławomira Mrożka artysta jest zwykłym człowiekiem, który wykonuje swoją pracę. Tak jak każdy musi zmierzyć się z trudami otaczającej go rzeczywistości.„Zielono mam w głowie” Kazimierz WierzyńskiW wierszu artysta jest wyjątkową osobą. Roztacza wokół siebie klimat radości i spokoju. Swoją twórczością ubarwia rzeczywistość. |
| Kompetencje literackie i kulturowe | Wybrane przez Ciebie informacje z książek muszą bezpośrednio odnosić się do Twojej tezy i wspierać Twoje zdanie. |
| Kompozycja tekstu | Twoja rozprawka powinna zawierać minimum 4 akapity, każdy z nich musi być graficznie wyodrębniony. |
| Styl | oficjalny |
| Pamiętaj, że Nauczyciel, sprawdzając Twoją pracę, zwróci także uwagę na: język wypowiedzi, ortografię oraz interpunkcję. | |