Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu maturalnego. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! ☺
WSTĘP
(akapit 1.)
Przedstaw temat wypowiedzi argumentacyjnej, parafrazując zagadnienie przedstawione w poleceniu.
Ustosunkuj się do pytania zadanego w temacie, stawiając tezę bądź hipotezę.
Określ pokrótce, w jaki sposób spróbujesz uargumentować swoje stanowisko.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.)
Podaj argument przemawiający za konkretnym rozstrzygnięciem, uzupełniając go odpowiednim przykładem.
Na czym polegała koncepcja mówiąca o zawieszeniu ludzkiej jednostki między niebem i ziemią? Na czym opierało się to zawieszenie?
Jaką postawę życiową przyjmowali ludzie średniowiecza?
(akapit 3.)
Podaj argument przemawiający za konkretnym rozstrzygnięciem, uzupełniając go odpowiednim przykładem.
Na czym polegała koncepcja mówiąca o zawieszeniu ludzkiej jednostki między niebem i ziemią? Na czym opierało się to zawieszenie?
Jaką postawę życiową przyjmowali ludzie średniowiecza?
(akapit 4.)
Podaj argument przemawiający za konkretnym rozstrzygnięciem lub kontrargument, uzupełniając go odpowiednim przykładem.
Na czym polegała koncepcja mówiąca o zawieszeniu ludzkiej jednostki między niebem i ziemią? Na czym opierało się to zawieszenie?
Jaką postawę życiową przyjmowali ludzie średniowiecza?
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.)
Powtórz swoją tezę innymi słowami.
W skrócie odwołaj się do bohaterów książek, o których wspomniałaś/wspomniałeś oraz problemów, które zostały omówione.
ROZPRAWKA MATURALNA
POZIOM PODSTAWOWY
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Sformułowanie stanowiska wobec problemu omówionego w poleceniu | Teza: Przekonanie, że ludzie są zawieszeni między niebem a ziemią, znacząco wpływało na postawę przyjmowaną przez ludzi średniowiecza.Stanowisko: Pogląd dotyczący zawieszenia jednostki między ziemią a niebem oddziaływał na jej światopogląd oraz sposób bycia, wpływając istotnie na system wartości. Hipoteza: Można się zastanawiać, czy przekonanie, że ludzie są zawieszeni między ziemią a niebem, wpływało w istotny sposób na postawę średniowiecznego człowieka.Stanowisko: Być może średniowieczny pogląd wpływał na system wartości jednostki i przyjętą przez nią postawę. | 6 – stanowisko jest adekwatne do problemu podanego w poleceniu3 – stanowisko jest częściowo adekwatne do problemu podanego w poleceniu0 – stanowisko jest nieadekwatne lub brak stanowiska |
Uzasadnienie stanowiska | Rozprawka z tezą– postrzeganie świata jako drogi ku wieczności (prośby kierowane do Matki Bożej w „Bogurodzicy”)– życie jako czas walki o swoje zbawienie (asceza świętego opisana w „Legendzie o św. Aleksym”)– konieczność pojednania się z Bogiem przed śmiercią (przykład hrabiego z „Pieśni o Rolandzie”, którego śmierć realizuje założenia ars moriendi) Rozprawka z hipotezą– życie jako czas walki o swoje zbawienie (asceza świętego opisana w „Legendzie o św. Aleksym”)– konieczność pojednania się z Bogiem przed śmiercią (przykład hrabiego z „Pieśni o Rolandzie”, którego śmierć realizuje założenia ars moriendi)– kontrargument (skupianie się człowieka średniowiecza na dobrach doczesnych – prośby o łaski dla żyjących kierowane do Maryi w „Bogurodzicy”) | 18 – uzasadnienie trafne, szerokie i pogłębione12 – uzasadnienie trafne i szerokie8 – uzasadnienie trafne, ale wąskie4 – uzasadnienie częściowe0 – brak uzasadnienia stanowiska |
Poprawność rzeczowa | – „Bogurodzica” (motyw deesis, pieśń, modlitwa)– „Legenda o św. Aleksym” (asceza, św. Aleksy, hagiografia)– „Pieśń o Rolandzie” (wzorzec osobowy rycerza, ars moriendi)– zawieszenie człowieka między ziemią a niebem– dualizm człowieka i świata | 4 – brak błędów rzeczowych2 – nie więcej niż jeden błąd rzeczowy0 – błędy rzeczowe |
Zamysł kompozycyjny | Rozprawka z teząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – argument 3.Akapit 5. – zakończenieRozprawka z hipoteząAkapit 1. – wstępAkapit. 2. – argument 1.Akapit 3. – argument 2.Akapit 4. – kontrargument 1.Akapit 5. – zakończenie | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | – Po pierwsze/Po drugie…– Oprócz tego/Poza tym…– Warto zauważyć także, iż…– Z moich rozważań wynika…– Należy pamiętać też o… | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (6 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 3 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |