Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania, ponieważ to zadanie indywidualne i praca pisemna. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać rozwiązanie. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
WSTĘP
(akapit 1.) – odnieś się do problemu zawartego w temacie, określ swoje stanowisko i przedstaw tezę lub hipotezę, pisz tylko o tym, co bezpośrednio dotyczy tematu.
ROZWINIĘCIE
(akapit 2.) – przedstaw pierwszy argument, określ, czym jest rodzina, jakie wartości ze sobą niesie, jaka jest jej rola, ułóż informacje w sposób problemowy.
(akapit 3.) – przedstaw drugi argument, omów dokładnie przykład rodziny ojca Goriot, podaj jak najwięcej informacji związanych z tematem, uporządkuj informacje w konkretne problemy.
(akapit 4.) – przedstaw trzeci argument, omów temat na przykładzie rodzin w innych tekstach kultury, np. Biblia Stary Testament Adam i Ewa, Biblia Nowy Testament Święta Rodzina, „Antygona” Sofokles, „Romeo i Julia” William Shakespear, „Hamlet” William Shakespear, „Chłopi” Stanisław Reymont.
ZAKOŃCZENIE
(akapit 5.) – powtórz swoją tezę innymi słowami, w skrócie odwołaj się do swoich argumentów i wyciągnij wnioski.
Kryterium oceny | Omówienie | Punktacja |
Określenie problemu | – czy wszystkie rodziny są takie same? – rodzina rozbita „Ojciec Goriot” Honoriusz Balzak, ojciec samotnie wychowuje córki– jakie uczucia wiążą się z wartością rodziny? – bezwarunkowa miłość „Ojciec Goriot” Honoriusz Balzak, zapewnianie córkom wszystkiego, co potrzebowały, idealizowanie ich;– co może być powodem nieszczęścia dla rodziny – niezrozumienie, obojętność, wykorzystywanie „Ojciec Goriot” Honoriusz Balzak, córki interesują się jedynie pieniędzmi ojca, nie kochają go; | 9 – określenie problemu zgodne z tekstem i pełne6 – określenie problemu zgodne z tekstem, ale niepełne3 – określenie problemu częściowo zgodne z tekstem0 – brak określenia problemu lub problem niezgodny z tekstem |
Sformułowanie stanowiska wobec rozwiązania przyjętego przez autora tekstu | Stanowisko tematu:– nieszczęścia rodzinne wynikają z różnych powodów;– każda nieszczęśliwa rodzinna jest inna;– każda nieszczęśliwa rodzina cierpi na swój własny sposób. Własne stanowisko:– każda rodzinna jest inna;– każda rodzina boryka się z różnymi problemami;– relacje rodzinne różnią się między sobą;– powody nieszczęść rodzinnych są różne;– wartości rodzinne mogą ulec zmianie;– miłość rodzinna nie zawsze jest odwzajemniona. | 9 – stanowisko adekwatne do tekstu i pełne6 – stanowisko adekwatne do tekstu, ale niepełne3 – stanowisko częściowo adekwatne do tekstu3 – brak stanowiska lub stanowisko nieadekwatne do tekstu |
Poprawność rzeczowa | – więzy krwi;– miłość;– różne wzory rodziny;– rodzina rozbita;– rodzina pełna;– rodzice;– dzieci;– relacje rodzinne;– obdarzanie opieką;– poczucie bezpieczeństwa;– wychowanie;– więzy rodzinne;– nieszczęścia rodzinne;– tragedia rodzinna;– nieporozumienia rodzinne;– wsparcie;– przywiązanie;– obojętność;– nieporozumienie;– „Ojciec Goriot” Honoriusz Balzak;– Jan Joachim Goriot;– Anastazja de Restaud;– Delfina de Nucigen;– Biblia Stary Testament Adam i Ewa;– Biblia Nowy Testament Święta Rodzina;– „Antygona” Sofokles– „Romeo i Julia” William Shakespear;– „Hamlet” William Shakespear;– „Chłopi” Stanisław Reymont; | 2 – brak błędów rzeczowych0 – jeden błąd lub więcej błędów rzeczowych |
Zamysł kompozycyjny | Dowolność kompozycyjna – pamiętaj, aby każdy etap pracy: wstęp, poszczególne omówienia i zakończenie – był wyodrębniony przy pomocy akapitów. | 6 – kompozycja funkcjonalna3 – zaburzenia funkcjonalności kompozycji0 – brak zamysłu kompozycyjnego |
Spójność lokalna | – poza tym;– ponadto;– tymczasem;– przede wszystkim;– natomiast;– chociaż;– mimo to;– ponieważ;– dlatego;– bo;– o czym świadczy;– zatem;– w dodatku;– głównie;– w gruncie rzeczy;– zacznę od…;– uważam, że…;– kolejnym argumentem jest…;– z jednej strony…, lecz z drugiej strony…;– na potwierdzenie tezy…;– na zakończenie…;– świadczą o tym słowa „…”;– rację ma … mówiąc, że „…”;– jak wynika z przytoczonych argumentów…;– przytoczone argumenty wystarczą, aby stwierdzić, że…”; | 2 – pełna spójność wypowiedzi lub nieznaczne zaburzenia spójności1 – znaczne zaburzenia spójności0 – wypowiedź niespójna |
Styl tekstu | Styl stosowny – z zachowaniem zasady decorum, brak potocyzmów. | 4 – styl stosowny2 – styl częściowo stosowny0 – styl niestosowny |
Oprócz wymienionych powyżej kryteriów Egzaminator będzie brał pod uwagę poprawność językową (4 – brak błędów lub nieliczne błędy rażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące) oraz poprawność zapisu (4 – zapis w pełni poprawny lub nieliczne błędy nierażące; 2 – liczne błędy nierażące lub nieliczne błędy rażące; 0 – liczne błędy rażące). |