Niestety nie możemy podać Ci gotowego rozwiązania. Podążanie za podpowiedziami pomoże Ci samodzielnie napisać pracę i ułatwi Ci naukę do egzaminu. Jesteśmy pewni, że dasz sobie radę! Powodzenia! J
| ROZPRAWKAZasady oceniania (na podstawie wytycznych egzaminacyjnych) | |
| Realizacja tematu wypowiedzi | ·Forma wypowiedzi: rozprawka.·Elementy do uwzględnienia: Cytat: „godność człowieka leży naprawdę w jego myśli i jego uczuciu” i inne teksty literackie·Problem do rozważenia: przykłady bohaterów literackich lub historycznych, którzy zachowali godność w nieludzkich warunkach |
| Elementy retoryczne | · Twoje argumenty powinny odwoływać się do faktów, logiki i emocji.· Swoją argumentację rozpocznij od lektury obowiązkowej. · Zilustruj je konkretnymi przykładami:Przykład samego Borowskiego, który w opowiadaniach takich jak Proszę państwa do gazu czy U nas w Auschwitzu przedstawia gorszy obraz siebie niż jego współwięźniowi, którzy mówili o nim, że mimo złych warunków zachował godnośćPrzykład Kostylewa z Innego Świata Gustawa Herlinga–Grudzińskiego, który wstrzymywał się od podjęcia prac w obozie, bronił w ten sposób swojej godności, nie chciał być upodlony |
| Kompetencje literackie i kulturowe | · Wybrane przez Ciebie informacje z książek muszą bezpośrednio odnosić się do Twojej tezy i wspierać Twoje zdanie. |
| Kompozycja tekstu | · Twoja rozprawka powinna zawierać minimum 4 akapity, każdy z nich musi być graficznie wyodrębniony. |
| Styl | oficjalny |
| Pamiętaj, że Nauczyciel, sprawdzając Twoją pracę, zwróci także uwagę na: język wypowiedzi, ortografię oraz interpunkcję. | |