· Używanie języka polskiego – pomimo narzucania języka rosyjskiego, uczniowie starali się utrzymać polski jako język komunikacji wśród siebie.
· Branie udziału w zrywach patriotycznych.
· Dbanie o tradycję – uczniowie zachowywali polskie tradycje kulturowe, święta narodowe i historię. Dzięki tym działaniom przekazywali młodszym pokoleniom wartości patriotyczne.
· Zamiłowanie do sztuki i literatury patriotycznej Andrzeja Radka.
· Uczniowie dbali o naukę historii Polski i jej dziedzictwa.
Przykładowa rozmowa z Bernardem Zygierem:
Ty: Witaj Bernardzie, naprawdę jestem pod wrażeniem twojej recytacji.
Bernard: To nic wielkiego.
Ty: Według mnie dawno nic nas tak nie poruszyło.
Bernard: Naprawdę tak sądzisz?
Ty. Tak! To było coś wielkiego, o czym nie zapomnimy. Myśleliśmy, że jesteś wyniosłym chłopaczkiem z wielkiego miasta. Okazałeś się patriotą.
Bernard: Bardzo miło mi to słyszeć. Chodź do biblioteki, poszukamy jakiś dobrych książek.
Ty: W porządku, chodźmy zanim zaczną się lekcje.
Działania te były próbą zachowania tożsamości narodowej i przeciwdziałania narzucanej rusyfikacji. Bohaterowie ,,Syzyfowych prac" walczyli o niepodległość i przekazywali wartości patriotyczne kolejnym pokoleniom, dając wyraz swojemu sprzeciwowi wobec rosyjskich dążeń do zatracenia polskiej tożsamości kulturowej.