| Rosja | Prusy | Austria | |
| A. władza centralna i prowincjonalna | · Wprowadzenie reformy pieniężnej polegającej na „psuciu” monety · Ustanowienie nowych podatków · Rozwój handlu morskiego · Zlikwidowanie Dumy Bojarskiej · Utworzenie zależnego od cara Senatu Rządzącego · Zobowiązanie szlachty do służby w administracji · Wprowadzenie tabeli rang · Zbudowanie nowej stolicy · Przyjęcie przez cara tytułu Cara Wszechrusi · Pozorne wprowadzenie trójpodziału władzy · Uczynienie duchownym urzędnikami państwowymi · Realizacji polityki merkantylistycznej · Wprowadzenie ucisku pańszczyźnianego · Wprowadzenie prawa zsyłania na katorgę | · Realizacji polityki merkantylistycznej · Modernizacja rolnictwa · Prowadzenie polityki osadniczej · Osuszanie bagien pod nowe miasta i tereny uprawne · Rozbudowa administracji i biurokracji · Reforma systemu sprawiedliwości · Kodyfikacja systemu prawnego · Edukacja urzędników w wyspecjalizowanych szkołach | · Centralizacja władzy państwowej · Wprowadzenie wspólnych urzędów · Pozbawienie kompetencji podatkowych zgromadzeń stanowych · Utworzenie odrębnych instytucji odpowiedzialnych za politykę zewnętrzną, wewnętrzną, skarbową i wojskową · Rozbudowano administrację terenową i prowincjonalną, którą oddzielono od sądownictwa · Kodyfikacja prawa · Zlikwidowanie samorządów krajowych · Ograniczenie praw Węgier, Lombardii i Belgi · Ustanowienie niemieckiego językiem urzędowym · Zniesienie tortur, ograniczenie kary śmierci · Rozbudowa tajnej policji · Ograniczenie wolności prasy i słowa, wprowadzenie cenzury · Wspieranie polityki merkantylistycznej i rozwój rolnictwa · Kontrola ludności za pośrednictwem proboszczów, którzy byli urzędnikami państwowymi |
| B. armia | · Reformy wojska · Zniesienie szlacheckiego pospolitego ruszenia, oddziałów strzelców i wojsk zaciężnych · Wprowadzenie regularnych poborów spośród chłopstwa · Zorganizowanie armii na wzór zachodni · Zbudowanie floty wojennej · Zobowiązanie szlachty do służby w wojsku · Wprowadzenie tabeli rang | · Budowanie nowych fortów oraz magazynów wojskowych na żywność · Opieka państwowa i medyczna dla weteranów · Rozbudowa liczebności armii | · Rozbudowa armii |
| C. edukacja | · Wprowadzenie obowiązku edukacji dla młodzieży szlacheckiej · Założenie Szkoły Inżynieryjnej, Szkoły Artyleryjskiej i Szkoły Medycznej · Powołanie Akademii Nauk · Upadek szkolnictwa cerkiewnego | · Reforma szkół średnich i wyższych, które odtąd miały kształcić kadrę urzędniczą dla państwa · Nacisk na nauczanie umiejętności praktycznych oraz prawa i administracji · Nacjonalizacja szkół kościelnych · Wprowadzenie obowiązkowej, powszechnej edukacji · Rozbudowanie sieci seminariów nauczycielskich | · Umożliwienie studiowania wyznawcom judaizmu · Rozbudowa sieci szkół podstawowych i średnich · Reformacja szkolnictwa podstawowego, średniego i wyższego · Ustanowienie niemieckiego językiem nauczania |
| D. stosunki wyznaniowe | · Represje wobec duchownych · Ograniczenie samodzielności i praw Cerkwi · Zniesienie urzędu patriarchy moskiewskiego · Powołanie Najświętszego Synodu · Podporządkowanie Cerkwi carowi · Sekularyzacja majątków kościelnych · Kasata klasztorów · Przeniesienie klasztorów pod kontrolę państwową · Uczynienie duchownych urzędnikami państwowymi · Upadek szkolnictwa cerkiewnego | · Podporządkowanie Kościoła katolickiego państwu · Nadanie klerowi katolickiemu statusu urzędników państwowych · Przejęcie przez państwo majątków Kościoła katolickiego · Tolerancja religijna wobec wyznań protestanckich | · Ogłoszenie patentu tolerancyjnego · Zniesienie ograniczeń prawnych wobec protestantów i prawosławnych · Umożliwienie studiowania wyznawcom judaizmu · Wprowadzenie nadzoru nad Kościołem katolickim · Regulacja sposobu organizacji parafii i nabożeństw · Legatom papieskim zabroniono wizytacji w diecezjach · Zakazano publikacji bulli papieskich bez zgody cesarskiej · Zakładanie nowych parafii · Kasata klasztorów z wyjątkiem tych, zajmujących się szpitalnictwem lub edukacją |