Myśliciele epoki oświecenia uważali, że relacje pomiędzy władzą a ludźmi powinny być oparte na zasadach sprawiedliwości, umowy społecznej i poszanowania praw natury. Kilku z tych myślicieli, takich jak John Locke i Jean-Jacques Rousseau, rozwijali te idee w swoich filozoficznych dziełach.
Według Johna Locke'a, władza polityczna powinna być ograniczona i oparta na umowie społecznej między rządzącymi a rządzonymi. Locke wierzył, że ludzie wchodzą w stan społeczny dobrowolnie, aby chronić swoje prawa naturalne, takie jak prawo do życia, wolności i własności. W zamian za ochronę tych praw, jednostki przekazują pewną część swojej władzy rządowi. Locke uważał, że rząd powinien działać w interesie ogółu społeczeństwa i respektować prawa jednostki. W przypadku naruszenia tych praw ludzie mają prawo do oporu i zmiany rządu.
Jean-Jacques Rousseau również rozwijał koncepcję umowy społecznej, ale miał nieco inną perspektywę. Rousseau wierzył, że umowa społeczna powinna opierać się na woli ogółu społeczeństwa, a nie na indywidualnej umowie. W jego koncepcji, jednostki oddają swoje prawa i wolność na rzecz wspólnego dobra i suwerenności woli ogółu. Jednak rząd musi działać zgodnie z wolą ludu, a nie w interesie jednostek czy grup.
Obaj myśliciele podkreślali znaczenie prawa natury jako podstawowego fundamentu moralnego. Prawa natury były postrzegane jako obiektywne, uniwersalne i niezbywalne prawa, które przysługują każdemu człowiekowi niezależnie od ustanowionych praw i instytucji. Władza polityczna miała być podporządkowana tym prawom i miała je chronić.
Według myślicieli epoki oświecenia, relacje pomiędzy władzą a ludźmi powinny opierać się na zasadach sprawiedliwości, umowy społecznej i poszanowaniu praw naturalnych jednostki. Poza wspomnianym prawem natury i umowy społecznej ważne jest skupienie się również na ich podejściu do ograniczonej władzy rządowej. Uważali, że rząd powinien działać zgodnie z konstytucją lub prawem, a jego działania powinny być kontrolowane przez podział władzy, systemy równowagi i mechanizmy odpowiedzialności.
Ograniczenie władzy miało na celu zapobieżenie nadużyciom, tyrani i łamaniu praw jednostki. Ponadto ważnym elementem było podkreślanie rządów opartych na zgodzie ludu – podkreślali znaczenie suwerenności ludu i rządów opartych na zgodzie społecznej. Władza rządowa miała pochodzić od ludu i służyć dobru ogółu społeczeństwa. W przypadku naruszenia umowy społecznej lub nieprzestrzegania praw jednostki, lud miał prawo do oporu i zmiany rządu.