„jabłko z modrym konturem” – jabłka na obrazach Martwa natura z dzbanem, Martwa natura z jabłkami i pomarańczami, Martwa natura z imbirowym słojem
„pociągnięte zielenią, którą kraplak plami” – jabłko na obrazie Martwa natura z dzbanem
„draperia wisi w fałdach z ciepłego kamienia” – draperie na obrazach Martwa natura z jabłkami i pomarańczami, Martwa natura z imbirowym słojem
„obrus, gdzie biele cynkowe śnią ciche” – obrus na obrazach Martwa natura z dzbanem, Martwa natura z jabłkami i pomarańczami
„z modrym krążkiem cienia” – cienie na obrazach Martwa natura z dzbanem, Martwa natura z jabłkami i pomarańczami
Poetyckie i malarskie przedstawienie martwej natury różni się przede wszystkim użytym środkiem przekazu – poeta używa słów, a malarz pędzla i farb. Poeta używa środków stylistycznych, a malarz używa brył geometrycznych i kolorów, którymi odwzorowuje obraz (np. maluje kulę, której nadaje cechy jabłka lub pomarańczy).
Martwa natura to gatunek malarski. Obrazy malowane w tym gatunku przedstawiają kompozycje utworzone z rzeczy nieruchomych, najczęściej nieożywionych takich jak np. jabłka, książki, kwiaty.